Inspiracje metodyczne

 

Rola swobodnej zabawy w rozwoju przedszkolaka

Swobodna zabawa jest bardzo ważna w życiu dziecka i nie polega na kierowaniu jego aktywnościami. Właścicielem całego procesu i organizacji tej zabawy jest dziecko, które bawiąc się, działając staje się i jest źródłem siły oraz własnej kreatywności. Zabawy spontaniczne na świeżym powietrzu – to nieoceniony zastrzyk zdrowia…
 
Anna Szmyt – doradca metodyczny w zakresie wychowania przedszkolnego
 

O zaletach czytania dzieciom

Wspólne chwile spędzone z książką są nieocenione, gdyż dzięki nim budowana jest silna więź między dzieckiem a rodzicem. Czytanie uczy także koncentracji, rozwija i pobudza wyobraźnię, pomaga wyciszyć się i oderwać na chwilę od rzeczywistości pełnej bodźców.

Anna Kuskowska – doradca metodyczny w zakresie wychowania przedszkolnego

Rola przedszkola w wychowaniu dziecka

Bycie nauczycielem przedszkola to duże wyzwanie, odpowiedzialność, ale również niesamowita przygoda i źródło wielu pozytywnych emocji wynikających z wejścia w relacjez drugim człowiekiem – małym człowiekiem. Przedszkole jest pierwszą placówką, z którą dziecko spotyka się na początku swojej drogi edukacyjnej, a także z nami – nauczycielami wychowania przedszkolnego
 

Anna Szmyt – doradca metodyczny w zakresie wychowania przedszkolnego

Freblowska konstrukcja – wykorzystanie materiału naturalnego do prac twórczych

Usprawnianie wielozmysłowe jest niezwykle istotne zarówno w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i tych z zaburzeniami w spektrum autyzmu.  Wymaga od nauczyciela wnikliwej obserwacji uczniów oraz podjęcia zindywidualizowanych działań dydaktycznych, dostosowanych do potrzeb każdego z nich.

Sylwia Parólska – doradca metodyczny w zakresie kształcenia specjalnego

Postcrossing – pocztówki z widokiem na świat

Wymiana tradycyjnych kartek pocztowych – Postcrossing jest dla dzieci fascynującym sposobem na naukę języka angielskiego. Ta metoda uczenia się języka stwarza niepowtarzalną okazję do odkrywania świata poprzez komunikację z rówieśnikami z różnych zakątków globu.
 

Aleksandra Wiktorowicz – doradca metodyczny w zakresie języka angielskiego

ChatGPT. Część pierwsza – szyfr Cezara

ØRozważania o chacie GPT od miesięcy zajmują nie tylko ludzi związanych z rozwojem technologii, ale również dziennikarzy, literatów, etyków, …. i oczywiście nauczycieli. Chciałbym zaprezentować kilka przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji na lekcjach informatyki w szkole ponadpodstawowej. 

Stanisław Szulc – doradca metodyczny w zakresie informatyki

Zajęcia twórcze rozwijające wyobraźnię dziecka w wieku przedszkolnym 

Ø W swojej pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego bardzo często podczas prowadzenia zajęć wykorzystuję wyobraźnię dziecka. Właśnie dzięki wyobraźni dziecko często bawi się wymyślając fantazyjne światy, a podczas zajęć tworzy nieoczekiwane prace plastyczne, buduje złożone wypowiedzi, opisuje świat widziany oczyma wyobraźni.

Anna Szmyt – doradca metodyczny w zakresie wychowania przedszkolnego

Rok 2022 – Rokiem Romantyzmu Polskiego

Ø Romantyzm to czas wielkich poetów, wieszczów, ale również – czas indywidualistów, odmieńców, frenezji. Przypomnienia takich ludzi nam obecnie potrzeba. Zbyt wiele bowiem, wokół nas, prób ujednolicania, sprowadzania wszystkich do jednego mianownika. Zaczynamy łaknąć prawdziwej oryginalności, nie tej udawanej, na zamówienie, wyreżyserowanej.

Anna Chodkowska – doradca metodyczny w zakresie języka polskiego

Czytać czy nie czytać? Oto jest pytanie. 

 Ø Ciepły poranek…  jeden z niewielu, ostatnio. Wczoraj weszłam jak zwykle do pokoju, w którym mam bibliotekę domową i… mój wzrok padł na „Hamleta” ….           Nie, nie o Szekspirze chcę pisać. Bardziej o drodze asocjacji myślowych od tego dramaturga wiodących. (…)
Anna Chodkowska – doradca metodyczny w zakresie języka polskiego 

 

 

I w odmianach smak jest… Rzecz o innowacjach i nieszablonowych spotkaniach z literaturą w szkole

Ø  Z całym tym szumem medialnym jadę do szkoły, wchodzę do pokoju nauczycielskiego, potem do klasy… W tej przestrzeni zderzam się z konkretem,

     który zdaje się blednąć przy wszystkich newsach podawanych z lewa i prawa. (..) Moi uczniowie niechętnie przeczytali lekturę (…)

Anna Chodkowska – doradca metodyczny w zakresie języka polskiego

 

Fotografia w historii

Ø  Współczesna cywilizacja to królestwo informacji – nie zawsze istotnych i ważnych. W tym informacyjnym chaosie często komunikaty
przekształcane są w obrazy i w ten sposób łatwiej docierają do potencjalnego odbiorcy. Fotografia jest skrawkiem rzeczywistości, 

     dlatego posiada wyższość nad tekstami źródłowymi. (…) 

Marzena Kołakowska – doradca metodyczny w zakresie historii i wos

Lapbook na lekcji metematyki

Ø  (…) Praca w szkole wymaga nieustannego poszukiwania nowych pomysłów i metod wpływających na wzrost zainteresowania uczniów nowym
tematem i motywowania ich do odkrywania tego czego jeszcze nie znają. (…)

Iwona Brulińska – doradca metodyczny w zakresie matematyki

 

Uczniowski zeszyt OK

Ø  (…) Pierwsze pytanie, które się nasuwa: czy zeszyt uczniowski może być OK? Oczywiście, szczególnie jeśli stanie się nieodzownym
„towarzyszem” uczniów w ich samorozwoju i stanowi wsparcie w procesie uczenia się. Na co zwrócić uwagę, 

       aby zeszyt był wartościowym „przyjacielem” ucznia? (…)

Agata Maliszewska – doradca metodyczny w zakresie biologii

 

Dlaczego właśnie Genially

Ø  (…) Moi uczniowie bardzo lubią Genially. Gdy przez jakiś czas nie wykorzystuję prezentacji na lekcjach sami się ich domagają,
ponieważ lubią kolorowe motywy, szablony i różnorodność animacji. Pomaga im to w wizualizacji i zapamiętywaniu treści.  (…)

Bożena Klicka – doradca metodyczny w zakresie edukacji wczesnoszkolnej

 

 

Trening Umiejętności Społecznych w terapii dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Ø  (…) Obszar budowania kompetencji społecznych od wielu lat znajduje się w kręgu moich zainteresowań, dzięki czemu swoją wiedzę i doświadczenie

     mogę wykorzystywać podczas zajęć Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). Ta forma terapii wydaje się być najlepszą formą
oddziaływania w przypadku dzieci z autyzmem, ale jak praktyka pokazuje – nie tylko. (…)

Sylwia Parólska – doradca metodyczny w zakresie kształcenia specjalnego

 

 Ø

ul. Gałczyńskiego 26
09-400 Płock
tel. 24 366-53-66 do 68 / 24 364 45 71
tel. kom. 500 274 304

plock@mscdn.edu.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.

Skip to content