Raporty z badań krajowych Rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny Opinie rodziców na temat jakości współpracy oraz wsparcia uzyskiwanego w procesie terapeutycznym ich dziecka z niepełnosprawnością. Raport z badań, Katarzyna Lichtańska,Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Pedagogiki Specjalnej Włącz szkołę. Raport z badania eksploracyjnego W stronę współpracy: organizacje społeczne i szkoły, Fundacja Pole Dialogu, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej: Jak rozwijać kompetencję współpracy w szkole?, CEO Raport końcowy z badania pt.: „Ewaluacja wspomagania szkół”, ORE. Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji. Raport z badań, Michał Pachocki, Agata Smolak, FRSE Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie. Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej, Szymon Grzelak, Dorota Żyro Zdrowa Szkoła. Ocena jakości relacji szkolnych w świetle ogólnopolskich wyników badań uczniów i nauczycieli, Maciej Dębski, Joanna Flis, Fundacja Dbam o Mój Zasięg Wsparcie dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu – uchodźców z Ukrainy i ich rodzin – Raport z badań.Perspektywa profesjonalistów pracujących w polskich placówkach edukacyjnych i organizacjach pozarządowych, prof. dr hab. Ewa Pisula, dr hab. Barbara Winczura, dr Anna Basiak, Uniwersytet Warszawski – Wydział Psychologii, Uniwersytet Wrocławski – Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie – Wydział Nauk Społecznych. Kształcenia zawodowe i uczenie się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż (Listopad 2023) Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji. Raport z badań, FRSE Ocena stopnia zainteresowania pracodawców współpracą z placówkami kształcenia zawodowego w zakresie praktycznych form nauczania i przygotowania zawodowego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej Wpływ edukacji na rozwój przedsiębiorczości, Angelika Andrzejczyk, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne: Wstępne badanie edukacji zawodowej i technicznej w Polsce (SBBP) pt. „Analiza wyzwań oraz potrzeb w edukacji zawodowej i technicznej z perspektywy instytucji edukacyjnych w Polsce”, Uniwersytet Techniczny w Dortmundzie Metody badania efektywności różnych form praktycznej nauki zawodu, Instytut Analiz Rynku Pracy: RAPORT Z DIAGNOZY POTRZEB W ZAKRESIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI W WOJEWÓDZTWIE MAZOWIECKIM Nauczyciel praktycznej, teoretycznej nauki zawodu: uwarunkowania, zagrożenia i potrzeby wspomagania, MAZOWIECKI ZESPÓŁ ds. SYSTEMOWEGO BADANIA POTRZEB DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI: https://www.kuratorium.waw.pl/dokumenty/zalaczniki/1/1-1048.pdf RAPORT Z BADAŃ FGI Z MŁODZIEŻĄ (UCZNIAMI, ABSOLWENTAMI ORAZ TZW. NEET) PRZEPROWADZONYCH W RAMACH PROJEKTU „DUAL. PONADNARODOWA WSPÓŁPRACA W KIERUNKU WSPIERANIA KSZTAŁCENIA DUALNEGO W PLACÓWKACH SZKOLENIA I KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO”, dr Wojciech Broszkiewicz, Explicator Research & Consulting: https://www.projektdual.pl/assets/media/raporty-z-przeprowadzonych-konsultacji-fgi-z-uczniami-absolwentami-i-mlodzieza-neet.pdf Badanie przedsiębiorczości wśród młodzieży, Fundacja dra Bogusława Federa: https://wiedza3g.pl/files/rozne/40_RAPORT_ZBIORCZY_final_v2_WEB.pdf KSZTAŁCENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW MŁODOCIANYCH – BADANIE JAKOŚCIOWE W SUBREGIONACH, Laboratorium Badań Społecznych Sp. z o. o.: http://obserwatorium.mazowsze.pl/pliki/files/raport_ksztalcenie_mlodocianych_final.pdf Rozwijanie aktywności fizycznej uczniów Rozwój aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, NIK Raport o stanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce. Dokument wspierający polityki i programy w obszarze aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w samorządach terytorialnych i rządzie, AWF w Warszawie, AWF w Poznaniu, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Matki i Dziecka w Warszawie: https://www.awf.edu.pl/uczelnia/aktualnosci/raport-o-stanie-aktywnosci-fizycznej-dzieci-i-mlodziezy-w-polsce Raport merytoryczny projektu Aktywny powrót do szkoły – kontynuacja programu szkoleń dla nauczycieli z całej Polski i zajęć pozalekcyjnych w ramach tzw. Sport Klubów, Ministerstwo Edukacji i Nauki: https://www.wfzawf.pl/files/raport_koncowy_2022.pdf Zdrowie i styl życia polskich uczniów, Instytut Matki i Dziecka: https://www.ore.edu.pl/2021/03/raport-zdrowie-i-styl-zycia-polskich-uczniow/ Kondycja uczniów powracających do szkół po zdalnej edukacji. Przypadek Polski i Ukrainy, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie: https://ycee.up.krakow.pl/article/view/8812 Polaków portfel własny: aktywna rodzina. Raport Akademii Zdrowia Santander Consumer Banku, Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS: https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/akademia-zdrowia/azs_2019/raport_ppw_aktywna_rodzina.pdf Technologia informacyjna Granie na ekranie. Młodzież w świecie gier cyfrowych, Fundacja Dbam o Mój Zasięg: https://dbamomojzasieg.com/granienaekranie/ Diagnoza Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (szkoły podstawowe), Fundacja edTech Poland: https://edtechpoland.pl/informacja-z-badania-ankietowego-pt-diagnoza-technologii-informacyjno-komunikacyjnych/ Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?, Fundacja Digital Poland: https://digitalpoland.prowly.com/157933-obraz-cyfrowego-spoleczenstwa-wyniki-raportu-technologia-w-sluzbie-spoleczenstwu-czy-polacy-zostana-spoleczenstwem-50 Nowe technologie w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, Uniwersytet Adama Mickiewicza: https://www.researchgate.net/publication/338946834_Nowe_technologie_w_pracy_nauczyciela_edukacji_wczesnoszkolnej_Raport_z_badan Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 roku, Główny Urząd Statystyczny: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2022-roku,1,16.html Potrzeby informacyjne dzieci i młodzieży dotyczące bezpiecznych zachowań w szkole i w czasie wolnym, CIOP-PIB: https://m.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/93625/20211207105857&Raport-2021.pdf Sztuczna inteligencja Sztuczna inteligencja w oczach Polaków, NASK: https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/2594,Sztuczna-inteligencja-w-oczach-Polakow-raport-z-badan-spolecznych.html Otwarte dane a sztuczna inteligencja, Grupa Robocza ds. Sztucznej Inteligencji RP: https://www.gov.pl/web/ai/otwarte-dane-a-sztuczna-inteligencja—raport-z-badan-wstepnych Analiza rozwiązań w zakresie anonimizacji danych i generowania danych syntetycznych, NASK: https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5110,Analiza-rozwiazan-w-zakresie-anonimizacji-danych-i-generowania-danych-syntetyczn.html Raport na temat stanu sztucznej inteligencji 2023, Stanford University: https://trojanczyk.pl/raport-na-temat-stanu-sztucznej-inteligencji-2023/ Implementacja generatywnej AI, Infuture Institute: https://infuture.institute/raporty/implementacja-generatywnej-ai/ Sztuczna inteligencja. Osiągnięcia publikacyjne, OPI: https://opi.org.pl/5-miejsce-polski-w-rankingu-ue27-nowy-raport-opi-na-temat-sztucznej-inteligencji/ Sztuczna inteligencja pod kontrolą, Fundacja Panoptykon: https://panoptykon.org/sites/default/files/publikacje/pi-ai_7.10.22.pdf Wychowawcza rola rodziny Raport Rzecznika Praw Dziecka. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce. Relacje z rodzicami i życie w domu: https://brpd.gov.pl/2021/10/25/wyniki-badan-naukowych-w-polskiej-rodzinie-jest-milosc-ale-brakuje-czasu/ Raport „Tata” Joanna Włodarczyk, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę: https://fdds.pl/o-fundacji/co-nowego-w-fundacji/co-mysli-i-czuje-wspolczesny-ojciec-nowy-raport-fundacji-dajemy-dzieciom-sile.html Jak rodzice z małymi dziećmi korzystają z kultury. Raport z badania, Fundacja Rodzic w mieście: https://kulturaodkolyski.pl/pozytywny-wplyw-kultury-i-sztuki-na-dziecko/ Poczucie sprawstwa rodziców w kontakcie z dzieckiem w wieku przedszkolnym – raport z badań, Blanka Poćwiardowska, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy: https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/202/poczucie-sprawstwa-rodzicow-w-kontakcie-z-dzieckiem-w-wieku-przedszkolnym–raport-z-badan/article.pdf Wpływ środowiska rodzinnego na wybory edukacyjne absolwenta PW (do czasu podjęcia studiów) oraz odniesiony przez niego sukces, zespół badawczy Politechniki Warszawskiej – Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej: https://www.bk.pw.edu.pl/uploads/attaches/0V9ai6DcWfwzRyZERsTWNmTHQXxjhQ7MrAh5eMfR.pdf Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów Ocena jakości relacji szkolnych w świetle ogólnopolskich wyników badań uczniów i nauczycieli, Fundacja Dbam o Mój Zasięg: https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2022/11/Zdrowa-szkola-raport-z-badan.pdf Raport z ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, IBE: https://www.ibe.edu.pl/images/publikacje/Raport_OBUT.pdf KOMPETENCJE KLUCZOWE DLA NAUCZANIA MIĘDZYPRZEDMIOTOWEGO W UNII EUROPEJSKIEJ RAMY ODNIESIENIA, IBE: https://ibe.edu.pl/images/badania/Crosscut/CROSSCUT%20kompetencje%20kluczowe%20dla%20nauczania_Rama%20odniesienia.pdf Czas na szkołę kompetencji, Fundacja EFC: https://efc.edu.pl/UnS/Czas%20na%20szko%C5%82%C4%99%20kompetencji.%20Rozwi%C4%85zania%20dla%20edukacji.pdf Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, PISA: https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2019/12/raport-wyniki-badan-pisa-2018.pdf Kompetencje przekrojowe – integralne ujęcie kompetencji uczniowskich, Joanna Bochniarz i Hildmann Jule https://wspolna-szkola.pcss.pl/kompetencje-przekrojowe-integralne-ujecie-kompetencji-uczniowskich/ Już teraz przygotowuj swojego ucznia do pracy w zawodzie…?, Joanna Poźnikiewicz https://wmodn.elblag.pl/juz-teraz-przygotowuj-swojego-ucznia-do-pracy-w-zawodzie/ Wojna w Ukrainie – 2022 r. UCZEŃ Zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów z Ukrainy, ORE https://www.ore.edu.pl/2022/05/zroznicowane-potrzeby-edukacyjne-uczniow-z-ukrainy-jak-na-nie-odpowiadac/ Razem w klasie. Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach, Fundacja Szkoła z Klasą: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/razem-w-klasie-dzieci-z-ukrainy-w-polskich-szkolach/ Odpowiedzialne wsparcie młodych uchodźców z Ukrainy, EDU4UKRAINE: https://www.edu4ukraine.org/raport/ Raport na temat podziału dodatkowych środków finansowych na uczniów z Ukrainy, Ministerstwo Edukacji i Nauki: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/raporty-na-temat-podzialu-dodatkowych-srodkow-finansowych-na-uczniow-z-ukrainy Współczesne migracje, Centrum Edukacji Obywatelskiej: https://globalna.ceo.org.pl/materialy/wspolczesne-migracje-raport-z-badania/ Globalne wyzwania oczami młodzieży, Centrum Edukacji Obywatelskiej: https://globalna.ceo.org.pl/aktualnosci/raport-centrum-edukacji-obywatelskiej-globalne-wyzwania-oczami-mlodziezy/ Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy, Fundacja Transatlantic Future Leaders Forum (TFLF): https://transatlanticforum.org/tflf-raport/ Odpowiedzialne wsparcie młodych uchodźców z Ukrainy, EDU4UKRAINE: https://www.edu4ukraine.org/raport/ NAUCZYCIEL Jaka powinna być polityka edukacyjna wobec uchodźców z Ukrainy? Zofia Grudzińska, Fundacja Batorego: https://www.batory.org.pl/publikacja/jaka-powinna-byc-polityka-edukacyjna-wobec-uchodzcow-z-ukrainy/ Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy, Fundacja Transatlantic Future Leaders Forum (TFLF): https://transatlanticforum.org/tflf-raport/ Jaka powinna być polityka edukacyjna wobec uchodźców z Ukrainy? Zofia Grudzińska, Fundacja Batorego: https://www.batory.org.pl/publikacja/jaka-powinna-byc-polityka-edukacyjna-wobec-uchodzcow-z-ukrainy/ SZKOŁA Wyzwania i potrzeby związane z napływem uczniów z Ukrainy, Centrum Edukacji Obywatelskiej: https://ceo.org.pl/aktualnosci_ceo/raport-wyzwania-i-potrzeby-zwiazane-z-naplywem-uczniow-z-ukrainy/ Razem w