Raporty z badań krajowych RAPORTY Z BADAŃ LUTY 2025 Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Cyfrowa szkoła 4.0, raport Związku Cyfrowa Polska: https://cyfrowapolska.org/wp-content/uploads/2024/03/Raport_Cyfrowa_Szkola_4.pdf Nie zagub dziecka w sieci, Akademia NASK: – Internet w życiu nastolatków, – Nastolatki w mediach społecznościowych (13 – 15 lat), – Nastolatki w mediach społecznościowych (16 – 18 lat), – Pozytywny Internet i jego młodzi twórcy: https://www.gov.pl/web/niezagubdzieckawsieci/badania-i-raporty Zagrożenia dzieci i młodzieży związane z używaniem Internetu, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/f/b/50fb9f270832968ed3621ce21d0ce42eaf1031fd/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20-%20Internet.pdf Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji, PARP: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji.pdf Szkoła XXI wieku. Rozwijanie kompetencji cyfrowych w polskiej szkole, Forum Edukacji Medialnej: https://wnpid.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0022/265540/Raport-Szkola-XXI-wieku-Z.-Czachorek.pdf Raport roczny z działalności CERT Polska w 2023 roku (działania cyberprzestępców), NASK: https://nask.pl/magazyn/raport-roczny-z-dzialalnosci-cert-polska-w-2023-roku-2/ Ewaluacja funkcjonalności e-materiałów opracowywanych w ramach projektów współfinansowanych za pomocą Europejskiego Funduszu Społecznego – raport końcowy, MEN: https://efs-archiwum.men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/09/raport-koncowy_e-materialy_2017.pdf Bezpieczeństwo dzieci w Internecie. Raport z badań jakościowych i ilościowych, Orange Polska: https://panoptykon.org/files/bezpieczenstwo_dzieci_w_internecie_2013.pdf STYCZEŃ 2025 Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę:https://fdds.pl/_Resources/Persistent/4/b/2/8/4b284d3df9b1087f1d2d0c9724538c9c6f24bf6e/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20-%20Zdrowie%20psychiczne%20dzieci%20i%20m%C5%82odzie%C5%BCy.pdf Raport regulacyjny Poprawa ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce, Rymarz Zdort Maruta:https://rzmlaw.com/wp-content/uploads/2024/06/Raport-Poprawa_ochrony_zdrowia_psychicznego_dziecii_mlodziezy_w_Polsce.pdf Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci i ich rodziców. Obszar – samopoczucie psychiczne, Rzecznik Praw Dziecka:https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2023/04/Za%C5%82%C4%85cznik-nr-4.-Raport-z-badania-jako%C5%9Bci-%C5%BCycia-dzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy-pespektywa-dzieci-i-ich-rodzic%C3%B3w.-Obszar-samopoczucie-psychiczne.pdf Co osoby z autyzmem mówią nam o edukacji. Raport z badań, UKSW:https://bazawiedzy.uksw.edu.pl/info/book/UKSW849346bd40a84493a607150ba95b1d32?affil=&r=publication&ps=100&tab=&title=Publikacja%2B%25E2%2580%2593%2BCo%2Bosoby%2Bz%2Bautyzmem%2Bm%25C3%25B3wi%25C4%2585%2Bnam%2Bo%2Bedukacji.%2BRaport%2Bz%2Bbada%25C5%2584%2B%25E2%2580%2593%2BUniwersytet%2BKardyna%25C5%2582a%2BStefana%2BWyszy%25C5%2584skiego%2Bw%2BWarszawie&lang=pl Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek, Fundacja Szkoła z Klasą:https://www.szkolazklasa.org.pl/zdrowie-psychiczne-uczniow-i-uczennic-oczami-nauczycieli-i-nauczycielek-raport-z-badania/ MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce, Fundacja UNAWEZA:https://mlodeglowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/MLODE-GLOWY.-Otwarcie-o-zdrowiu-psychicznym_-Raport-final.pdf Raport statystyczny Edukacja włączająca w Polsce, ORE:https://logopeda.org.pl/resources/pliki/881_raport_statystyczny_nt_edukacji_wlaczajacej_w_polsce.pdf Raport merytoryczny Edukacja włączająca w Polsce – bilans otwarcia 2020, ORE:https://logopeda.org.pl/resources/pliki/880_raport_merytoryczny_nt_edukacji_wlaczajacej_bilans_otwarcia_2020.pdf GRUDZIEŃ 2024 Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. Tożsamość narodowa w opinii uczniów klas I–III szkół podstawowych, IBE: https://www.ibe.edu.pl/images/publikacje/Tozsamsc%20Narodowa/Poprawione/Tosamo%20narodowa%20w%20opinii%20uczniw%20klas%20I%20III%20raport%20z%20badan%20OK.pdf Tożsamość narodowa w edukacji szkolnej w opiniach dyrektorów szkół, IBE: https://www.ibe.edu.pl/images/publikacje/Tozsamsc%20Narodowa/TN-w-opinii-dyrektorow-szkol.pdf Edukacja obywatelska. Jak zwiększyć zaangażowanie młodzieży w życie szkoły i społeczeństwa?, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji: https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2024/11/05/tv81cv/edukacja-obywatelska-online.pdf Młodzi w demokracji, IBE: https://iccs.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2023/11/ICCS-2022_raport.pdf Niewidoczne historie. Jak powstają wspólne narracje na temat aktualnych migracji europejskich, Fundacja Szkoła z Klasą: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/niewidoczne-historie-raport-badawczy-2024/ Edukacja obronna w kształtowaniu świadomości obronnej młodzieży akademickiej: raport z badań, Akademia Sztuki Wojennej: https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-190226a7-31c8-42cc-ad2e-5b7688a09008 Szkolna autokracja, Fundacja Civis Polonus: https://civispolonus.org.pl/media/project_block/demokracja-raport-final.pdf Edukacja obywatelska dla każdego, Centrum Edukacji Obywatelskiej: https://obymlodziez.ceo.org.pl/sites/obymlodziez.ceo.org.pl/files/raport_oby_mlodziez.pdf Młodzież na rzecz globalnych wyzwań, Centrum Edukacji Obywatelskiej: https://sus.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/4/2022/06/Raport_edukacja-globalna_FINAL_maj22.pdf LISTOPAD 2024 Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. WF z AWF. Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Ministerstwo Edukacji i Nauki: https://www.wfzawf.pl/files/raport_koncowy_2023.pdf PROMOCJA ZDROWIA W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH, Ośrodek Rozwoju Edukacji: https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2023/11/do-zaw.-promocja_zdrowia-6.pdf PROGRAM NAUCZANIA PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI – OPRACOWANIE I PILOTAŻOWE WDROŻENIE PROGRAMÓW, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie: file:///C:/Users/Gers%20Anna/Downloads/Raport%20ko%C5%84cowy%20z%20realizacji%20projektu.pdf Wdrażanie działań prozdrowotnych w placówkach należących do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, Uniwersytet śląski w Katowicach, ORE: https://us.edu.pl/wydzial/wns/wp-content/uploads/sites/17/Bez-kategorii/Raport-z-badania-SzPZ_luty_2024-1.pdf Ocena skuteczności interwencyjno – profilaktycznego programu poprawy zachowań zdrowotnych 15-letnich dziewcząt z wykorzystaniem techniki telemonitoringu, Instytut Matki i Dziecka, Ministerstwo Zdrowia: https://imid.med.pl/files/imid/Zdrowa%20ja/RAPORT_ZJ(1)-%20wersja%20ko%C5%84cowa.pdf RAPORT O STANIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY W POLSCE, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Matki i Dziecka w Warszawie: https://www.activehealthykids.org/wp-content/uploads/2022/10/Poland-report-card-long-form-2022.pdf Środowisko fizyczne i społeczne oraz jakość funkcjonowania szkoły a zdrowie subiektywnei zachowania zdrowotne nastolatków, Instytut Matki i Dziecka: https://kalimu.github.io/downloads/instytut_net.pdf Rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny Opinie rodziców na temat jakości współpracy oraz wsparcia uzyskiwanego w procesie terapeutycznym ich dziecka z niepełnosprawnością. Raport z badań, Katarzyna Lichtańska,Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Pedagogiki Specjalnej Włącz szkołę. Raport z badania eksploracyjnego W stronę współpracy: organizacje społeczne i szkoły, Fundacja Pole Dialogu, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej: Jak rozwijać kompetencję współpracy w szkole?, CEO Raport końcowy z badania pt.: „Ewaluacja wspomagania szkół”, ORE. Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji. Raport z badań, Michał Pachocki, Agata Smolak, FRSE Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie. Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej, Szymon Grzelak, Dorota Żyro Zdrowa Szkoła. Ocena jakości relacji szkolnych w świetle ogólnopolskich wyników badań uczniów i nauczycieli, Maciej Dębski, Joanna Flis, Fundacja Dbam o Mój Zasięg Wsparcie dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu – uchodźców z Ukrainy i ich rodzin – Raport z badań.Perspektywa profesjonalistów pracujących w polskich placówkach edukacyjnych i organizacjach pozarządowych, prof. dr hab. Ewa Pisula, dr hab. Barbara Winczura, dr Anna Basiak, Uniwersytet Warszawski – Wydział Psychologii, Uniwersytet Wrocławski – Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie – Wydział Nauk Społecznych. Kształcenia zawodowe i uczenie się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż (Listopad 2023) Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji. Raport z badań, FRSE Ocena stopnia zainteresowania pracodawców współpracą z placówkami kształcenia zawodowego w zakresie praktycznych form nauczania i przygotowania zawodowego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej Wpływ edukacji na rozwój przedsiębiorczości, Angelika Andrzejczyk, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne: Wstępne badanie edukacji zawodowej i technicznej w Polsce (SBBP) pt. „Analiza wyzwań oraz potrzeb w edukacji zawodowej i technicznej z perspektywy instytucji edukacyjnych w Polsce”, Uniwersytet Techniczny w Dortmundzie Metody badania efektywności różnych form praktycznej nauki zawodu, Instytut Analiz Rynku Pracy: RAPORT Z DIAGNOZY POTRZEB W ZAKRESIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI W WOJEWÓDZTWIE MAZOWIECKIM Nauczyciel praktycznej, teoretycznej nauki zawodu: uwarunkowania, zagrożenia i potrzeby wspomagania, MAZOWIECKI ZESPÓŁ ds. SYSTEMOWEGO BADANIA POTRZEB DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI: https://www.kuratorium.waw.pl/dokumenty/zalaczniki/1/1-1048.pdf RAPORT Z BADAŃ FGI Z MŁODZIEŻĄ (UCZNIAMI, ABSOLWENTAMI ORAZ TZW. NEET) PRZEPROWADZONYCH W RAMACH PROJEKTU „DUAL. PONADNARODOWA WSPÓŁPRACA W KIERUNKU WSPIERANIA KSZTAŁCENIA DUALNEGO W PLACÓWKACH SZKOLENIA I KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO”, dr Wojciech Broszkiewicz, Explicator Research & Consulting: