Wspomaganie szkół/placówek,
to przechodzenie od okazjonalnych, jednorazowych, niepowiązanych ze sobą form pomocy
do kompleksowego świadczenia usług na rzecz szkoły jako całości.
Wspomaganie pracy szkoły w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r.
w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2019 r., poz. 1045)
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.)
Podstawowe założenia systemu wspomagania
Być blisko szkoły/placówki
to znaczy funkcjonować w jej możliwie najbliższym otoczeniu
Pracować na potrzeby szkoły/placówki
to znaczy budować proces wspomagania odpowiadający jej potrzebom
Towarzyszyć szkole/placówce
w całym procesie wspomagania od diagnozy potrzeb do wprowadzanych zmian.
Wspomagać pracę szkoły/placówki
w perspektywie jej dalszego rozwoju.
Etapy wspomagania
Refleksyjne spojrzenie dyrektora na potrzeby szkoły/placówki, czyli określenie obszarów i kierunków potrzebnych zmian.
Na podstawie wniosków z diagnozy potrzeb opracowanie planu wspomagania obejmującego organizację m.in szkoleń, warsztatów, konsultacji indywidualnych i grupowych dla nauczycieli, który pozwoli na wykorzystanie nowej wiedzy i umiejętności w pracy szkoły.
Wyznaczenie ekspertów merytorycznych do prowadzenia zadań zgodnie z harmonogramem wspomagania. Wspólnie z dyrektorem monitorowanie efektów wprowadzanych zmian.
Analiza przebiegu wspomagania oraz rezultatów działań. Pomoc w opracowaniu trafnych rekomendacji do pracy szkoły/placówki w kolejnym roku szkolnym.
