Oferta doskonalenia według realizacji kierunków polityki MEN na rok szkolny 2025-2026

Z przyjemnością zapraszamy Państwa do zapoznania się z ofertą szkoleniową Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli –
Wydział w Płocku na rok szkolny 2025/2026, przygotowaną w oparciu o priorytety polityki oświatowej państwa, a także bieżące potrzeby szkół i przedszkoli w zakresie rozwoju kompetencji kadry pedagogicznej oraz wspomagania pracy placówek oświatowych.
Nasza oferta stanowi odpowiedź na aktualne wyzwania edukacyjne.
Zachęcamy Państwa do skorzystania z niej jako narzędzia wspomagania pracy szkoły lub przedszkola – zgodnie z art. 35 ustawy Prawo oświatowe, który umożliwia realizację planowego wspomagania placówki w obszarach wymagających wsparcia – od diagnozy potrzeb, poprzez działania rozwojowe, aż po ich ewaluację.
Proponowane przez nas formy doskonalenia i wsparcia są elastyczne, dostosowane do realiów Państwa placówek i prowadzone przez doświadczonych ekspertów-praktyków, skoncentrowane na wdrażaniu rozwiązań podnoszących jakość edukacji.
Wspólnie z Państwem chcemy budować szkołę i przedszkole nowoczesne, otwarte na zmiany, a zarazem bezpieczne i przyjazne wszystkim uczniom. Zachęcamy do kontaktu z nami – chętnie pomożemy w opracowaniu indywidualnej oferty wspomagania, skrojonej na miarę potrzeb Państwa placówki.

ELEKTRONICZNY FORMULARZ ZGŁOSZENIA

Priorytet 1
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  • STEAM-owe ABC – warsztaty metodyczne
  • STEAM - edukacja przyszłości - warsztaty metodyczne
  • Realizacja interdyscyplinarnych projektów przyrodniczych - kurs doskonalący
  • Technika doświadczeń w małej skali oraz w mikroskali. Biologia – warsztaty metodyczne
  • Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej – warsztaty metodyczne
  • Badam i doświadczam – dziecko w świecie eksperymentów przyrodniczych - warsztaty metodyczne
Priorytet 2
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  • Debata oksfordzka i wystąpienia publiczne – warsztaty metodyczne
  • Wielcy Polacy – znani i nieznani. Wykorzystanie edukacyjne biografii wybitnych Polaków - cykl seminariów
  • O Mazowszu – ciekawie i nowocześnie - konferencja
  • Źródła archiwalne w szkolnej edukacji historycznej - warsztaty metodyczne
  • Etyka słowa i kultura języka - seminarium
  • Cztery pory roku w meteorologii. Jak obserwować i analizować zjawiska atmosferyczne? – warsztaty metodyczne
Priorytet 3
Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
  • Muzyka i ruch dla smyka – zabawy muzyczno - ruchowe w pracy z dzieckiem we wczesnej edukacji - warsztaty metodyczne
  • Zabawy z elementami jogi i relaksacji w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej - warsztaty metodyczne
  • Bezpieczeństwo w szkolnej pracowni chemicznej - warsztaty metodyczne
  • Edukacja zdrowotna - nowy przedmiot w szkole podstawowej i ponadpodstawowej - konferencja
  • Edukacja zdrowotna na starcie – kierunki, wyzwania, możliwości - konferencja
  • Transplantacje – dar życia. Edukacja, świadomość - konferencja
Priorytet 4
Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień
  • ISKRA Odporności - program profilaktyczny - kurs doskonalący
  • Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej –program profilaktyczny - kurs doskonalący
  • Rozwój kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych dzieci w programie Przyjaciele Zippiego – program promocji zdrowia psychicznego – kurs doskonalący
  • Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną - warsztaty metodyczne
  • Jak chronić i wzmacniać zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – seminarium
  • Szybkie reagowanie w kryzysie. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w sytuacjach trudnych – warsztaty metodyczne
  • Depresja i ryzyko suicydalne - ważne pytania i odpowiedzi - warsztaty metodyczne
  • Depresja i zaburzenia adaptacyjne dzieci i młodzieży - rozpoznawanie, sposoby reagowania i formy wsparcia na terenie szkoły - warsztaty metodyczne
  • Dzieci i młodzież a zdrowie psychiczne i problemy uzależnienia - warsztaty metodyczne
  • Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach - warsztaty metodyczne
  • Standardy ochrony małoletnich - warsztaty metodyczne
  • Profilaktyka wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży - warsztaty metodyczne
  • Szkoła dialogu i empatii. Porozumienie bez przemocy oraz skuteczna profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w szkole – konferencja
  • Relacje, emocje, współpraca – dziecko w środowisku rówieśniczym - warsztaty metodyczne
Priorytet 5
Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  • Od poznania do wdrożenia - Zasoby ZPE w nauczaniu różnych przedmiotów - konferencja
  • Jak nie karmić się dezinformacją - przeczytaj, zweryfikuj, pomyśl - warsztaty metodyczne
  • Sztuczna inteligencja w edukacji humanistycznej warsztaty metodyczne
  • Edukacja polonistyczna w erze cyfryzacji warsztaty metodyczne
  • Canva w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej warsztaty metodyczne
  • Projektowanie i modelowanie 3D - warsztaty metodyczne
  • Jak rozpoznać fakenewsy? - warsztaty metodyczne, 4 godz., stacjonarnie, X 2025
  • Zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej - tworzenie i modyfikowanie materiałów edukacyjnych ZPE - warsztaty metodyczne
  • Wykorzystywanie zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE) - warsztaty metodyczne
Priorytet 6
Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
  • Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny szkolne na przedmiotach zawodowych - warsztaty metodyczne
  • Przedszkolny start w świat zawodów: Jak wspierać dziecięce pasje w przedszkolu?- warsztaty metodyczne
  • Zainteresowania, pasje, talenty – fundament doradztwa zawodowego w klasach I–III - warsztaty metodyczne
Priorytet 8
Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
  • Jak oceniać, aby dobrze uczyć-ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej - warsztaty metodyczne
  • Metoda projektów w kształtowaniu kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym - warsztaty metodyczne.
  • Metoda projektu w edukacji wczesnoszkolnej - warsztaty metodyczne
  • Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym - warsztaty metodyczne
  • Ocenianie kształtujące – motywacje, inspiracje, rozwój - seminarium/warsztaty
  • metodyczne
  • Ocenianie kształtujące w praktyce - warsztaty metodyczne/kurs doskonalący – warsztaty metodyczne
  • Zróżnicowane ocenianie – czy to możliwe? - warsztaty metodyczne
  • Gry (miejskie, planszowe, komputerowe) w edukacji – warsztaty metodyczne
  • Jak oceniać pracę uczniów na lekcjach języka polskiego? - seminarium
  • STEAM – edukacja przyszłości – seminarium
  • Rola edukacji humanistycznej w działaniach na rzecz kultury włączającej (D&I w edukacji) - warsztaty metodyczne
  • STEAM-owe zbliżenia z literaturą cykl seminariów
  • Praca z uczniem o specjalnych potrzebach w edukacji włączającej – warsztaty metodyczne


Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Oferujemy szkolenia, warsztaty oraz konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli. Spotkania mają na celu promowanie wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki specjalnej oraz wspieranie nauczycieli w pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Nasza oferta opiera się na trzech głównych filarach:

  • Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego,
  • Ochrona zdrowia psychicznego.

Podczas spotkań z Radą Pedagogiczną przygotowujemy nauczycieli do pracy z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego bądź opinię z poradni. W ramach wspomagania placówki możemy łączyć szkolenia i moduły szkoleń, a także opracować nową propozycję szkoleniową w odpowiedzi na zgłaszane potrzeby.
Istnieje również możliwość naszego udziału w wydarzeniach organizowanych przez placówkę – w formie odczytu, wykładu lub warsztatów.

Proponowane obszary tematyczne

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce
  • Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Diagnoza potrzeb rozwojowych i edukacyjnych / ocena funkcjonalna
  1. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Wyzwania i rozwiązania w pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
  • Indywidualizacja procesu kształcenia i dostosowanie wymagań edukacyjnych
  • Strategie wspierania uczniów z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami rozwoju
  • Tworzenie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
  • Współpraca z rodzicami i specjalistami w procesie edukacji ucznia z orzeczeniem
  1. Współpraca szkoły z otoczeniem
  • Budowanie współpracy z rodzicami w edukacji włączającej
  • Współpraca szkoły z rodzicami w obliczu trudności
  1. Wsparcie emocjonalne i zdrowie psychiczne uczniów
  • Emocje uczniów i sposoby adekwatnego reagowania
  • Jak chronić i wzmacniać zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży?
  • Zaburzenia emocjonalne – jak wspierać w trudnych sytuacjach?
  • Rezyliencja i odporność psychiczna dzieci i młodzieży
  1. Interwencja kryzysowa i wsparcie specjalistyczne
  • Interwencja kryzysowa w szkole – jak pomagać, żeby nie zaszkodzić?
  • Opieka wrażliwa na traumę – jak wspierać dziecko z doświadczeniem traumy


Szczegółowych informacji na temat wspomagania udziela: Agnieszka Zielińska-Graf, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku  agnieszka.zielinska-graf@mscdn.edu.pl  Telefon: 24 364 45 76, 24 366 53 66 do 68 wew. 116;

REKOMENDOWANE PROGRAMY PROFILAKTYCZNE:

  • Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej  – program autorski (dla dzieci i młodzieży od 8 do 12 lat);
  • ISKRA Odporności – program profilaktyczny (dla dzieci i młodzieży od 11 do 15 lat);
  • Rozwój kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych dzieci w programie Przyjaciele Zippiego (dla dzieci od 5 do 8 lat);

Szczegółowych informacji na temat programów udziela: Bogumiła Ogrodowczyk, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku  bogumila.ogrodowczyk@mscdn.edu.pl  Telefon: 24 364 45 84, 24 366 53 66 do 68 wew. 124;

Szkoły zainteresowane ofertą zapraszamy do wypełnienia

Elektronicznego formularza zgłoszeniowego wspomagania

lub zeskanowania kodu qr, aby zarejestrować chęć udziału we wspomaganiu.

Jak rozwijać kompetencje uczniów w Laboratoriach Przyszłości

Zapraszamy szkoły podstawowe zainteresowane ofertą wspomagania w zakresie efektywnego wykorzystywania wyposażenia zakupionego w ramach programu MEiN Laboratoria Przyszłości. 

Oferujemy szkolenia, warsztaty, konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli, dzięki którym łatwiej będzie wspierać uczniów w rozwijaniu kompetencji przyszłości. Nasz wyspecjalizowany zespół pomoże zaplanować i wdrożyć rozwiązania dostosowane do potrzeb konkretnej szkoły. Zakres działań będzie uzgodniony z dyrektorem/radą pedagogiczną. 

Proponujemy pomoc w zakresie: 

 

    • poznania możliwości technicznych sprzętu; 

    • organizacji i planowania lekcji i zajęć pozalekcyjnych;  

    • opracowania scenariuszy zajęć i projektów; 

    • wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, m.in. opartych o ideę STEAM; 

    • doboru rozwiązań technologicznych pod kątem efektów nauczania; 

    • wykorzystywania posiadanych pomocy w pracy z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym; 

    • upowszechnienia dobrych praktyk, w tym wskazówek dotyczących wymogu informowania o realizacji programu. 

Szkoły zainteresowane ofertą zapraszamy do wypełnienia

Elektronicznego formularza zgłoszeniowego wspomagania

lub zeskanowania kodu qr, aby zarejestrować chęć udziału we wspomaganiu.

Szczegółowych informacji na temat wspomagania udziela: Anna Krusiewicz, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku  anna.krusiewicz@mscdn.edu.pl Telefon: 24 364 45 84, 24 366 53 66 do 68 wew. 123;  

Nauczycieli, którzy indywidualnie poszukują inspiracji na temat rozwijania kompetencji uczniów, zapraszamy na szkolenia przedmiotowe oraz interdyscyplinarne: 

  • STEAM-owe inspiracje w edukacji wczesnoszkolnej, wychowaniu przedszkolnym;
  • Zacznijmy od działania – STEAM-owe lekcje matematyki;
  • STEAM-owe pomysły na lekcje języka polskiego;
  • Propozycje STEAM-owe na pozalekcyjne zajęcia przyrodnicze;
  • Modułowe Pracownie Przyrodnicze w praktyce – Woda;
  • Model STEAM jako strategia efektywnego nauczania języka niemieckiego;
  • Kreatywne uczenie, czyli myślenie STEAM-owe pomysłem na zajęcia (poza)lekcyjne;
  • Z robotem w klasie za pan brat;
  • Programowanie mikrokontrolerów na przykładzie;
  • Raspberry Pi Pico;
  • Projektowanie i modelowanie 3D;

Pełna oferta szkoleń znajduje się TUTAJ

Zapraszamy!

„Jak wspierać i pracować z dziećmi ukraińskimi w polskiej szkole” oraz „Jak rozwijać kompetencje uczniów w Laboratoriach Przyszłości” to wybrana tematyka proponowana szkołom w ramach wspomagania placówek. Zapraszamy!

Jak wspierać i pracować z dziećmi ukraińskimi w polskiej szkole

Zapraszamy do współpracy szkoły zainteresowane ofertą wspomagania w obszarze pracy z uczniami ukraińskimi.

Oferujemy szkolenia, warsztaty, konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli, dzięki którym łatwiej będzie wspierać dziecko w adaptacji oraz integrację w klasie wielokulturowej, a także radzić sobie z różnicami kulturowymi w codziennej pracy. Nasz wyspecjalizowany zespół pomoże zaplanować i wdrożyć rozwiązania dostosowane do potrzeb konkretnej szkoły. Zakres działań będzie uzgodniony z dyrektorem/radą pedagogiczną. 

Proponowane obszary tematyczne:

  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia z Ukrainy. 
  • Wyzwania organizacyjne i metodyczne nauczycieli wczesnej edukacji w pracy z dziećmi ze środowisk uchodźczych z Ukrainy.
  • Integracja grupy różnokulturowej kluczem do sukcesu uczniów polskich i ukraińskich.
  • Jak rozmawiać z dziećmi o lęku przed wojną? 
  • Współpraca z rodzicami dziecka cudzoziemskiego – dlaczego jest ważna i jak ją wzmacniać?
  • Wspieranie procesu adaptacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym w szkole.
  • Uczniowie ukraińscy w polskiej szkole.
  • Dziecko odmienne kulturowo w szkole.
  • Uczeń cudzoziemski w szkole.
  • Wszystkie dzieci nasze są – warsztat międzykulturowy 

Szkoły zainteresowane ofertą zapraszamy do wypełnienia

Elektronicznego formularza zgłoszeniowego wspomagania

lub zeskanowania kodu qr, aby zarejestrować chęć udziału we wspomaganiu.

 

Szczegółowych informacji na temat wspomagania udziela: Bogumiła Ogrodowczyk, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku  bogumila.ogrodowczyk@mscdn.edu.pl  Telefon: 24 364 45 84, 24 366 53 66 do 68 wew. 124; telefon komórkowy: 519 835 940 

 

ul. Gałczyńskiego 26
09-400 Płock
tel. 24 366-53-66 do 68 / 24 364 45 71
tel. kom. 500 274 304

plock@mscdn.edu.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.

Przejdź do treści