E-biblioteczka


12 zasad skutecznej edukacji, czyli jak uczyć, żeby nauczyć


Przemysław Bąbel, Marzena Wiśniak

Książka napisana przez doświadczonych edukatorów z myślą o wszystkich tych, którzy profesjonalnie zajmują się nauczaniem innych. Każdy nauczyciel i trener znajdzie w niej garść niezwykle pożytecznych wskazówek, dotyczących organizacji procesu dydaktycznego, wykorzystania nowoczesnych technologii, budowania motywacji wewnętrznej u uczestników zajęć czy w końcu reguł pracy umysłowej, rządzącej mechanizmami pamięci, zapamiętywania i zapominania. Czytelniku, dzięki tej publikacji lepiej przygotujesz się do lekcji i sprawisz, że Twoje nauczanie będzie efektywniejsze.

Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych
Maria Gudro-Homicka

Autorka propozycji metodycznych jest postacią doskonale znaną w środowisku nauczycielskim, od lat promuje metodę dramy, zaraża uczniów i swoich kolegów nauczycieli miłością do teatru. Scenariusze godzin wychowawczych mogą stanowić inspirację dla tych, którzy rzeczywiście chcą rozwijać osobowość swoich wychowanków, mają odwagę poruszać trudne tematy, a jednocześnie bliskie doświadczeniu młodych ludzi, takie jak relacje rówieśnicze, problemy rodzinne czy mobbing.

Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym
Bolesław Niemierko
Profesora Bolesława Niemierki, nestora polskiej pedagogiki, nikomu nie trzeba przedstawiać. Uczony przekonuje, że ze szkolną oceną jest jak z ogniem – można go wykorzystać w sposób celowy i pożyteczny, ale można także przy jego pomocy wyrządzić krzywdę. Z tej publikacji z powodzeniem skorzystają psychologowie, pedagodzy, egzaminatorzy i … rodzice. Oceniania jest bowiem trudną sztuką – jest ono skuteczne jedynie wówczas, gdy dodaje skrzydeł, a nie je podcina. Jak zatem uniknąć pułapek oceniania? Odpowiedź znajdziemy w książce.

Ile kosztuje uśmiech? O władzy emocji w naszym społeczeństwie
Urlich Schnabel
Znasz smak emocjonalnego przeciążenia? Zdarza ci się reagować nieadekwatnie do sytuacji? Chcesz znaleźć sposób na walkę ze stresem i lepiej przeżywać rzeczywistość? Jeśli na którekolwiek z pytań, odpowiedziałaś/odpowiedziałeś twierdząco, to warto sięgnąć po tę publikację. Autorowi, jak sam pisze, chodzi o to, żeby zrozumieć „mechanizmy życia uczuciowego, które decydują o tym, jak odbieramy otaczający świat”. Książkę tę warto przeczytać dla siebie i … naszych najbliższych.

Psychologia miłości
Bogdan Wojciszke
Można odnieść wrażenie, że o miłości poeci, filozofowie i uczeni powiedzieli już wszystko. Nic bardziej mylnego. Książka Profesora Bogdana Wojciszke doczekała się kolejnego wydania (2021 r.). Jest prawdziwym psychologicznym bestsellerem, dzięki któremu zrozumiemy wagę intymności, namiętności i wzajemnego zobowiązania. Dowiemy się, jak kochać, jak być kochanym i jak … przeżyć porzucenie czy rozpad związku. Te niezwykle ważne w naszym życiu tematy warto także poruszać z uczniami. Do czego namawiam jako nauczyciel, wychowawca i wykładowca akademicki.

Nauczyciel mentor. Zbuduj klasę marzeń
Marzena Kud, Barbara Lew
Warszawa 2019.

Dziś w dużej mierze o sukcesie nauczyciela decydują umiejętności nawiązania relacji oraz budowania przyjaznego środowiska nauki dla uczniów. Największą zaletą publikacji Marzeny Kud i Barbary Lew jest to, że daje konkretne narzędzia, pozwalające zbudować zintegrowany, efektywny zespół klasowy. Znajdziemy w niej informacje o tym, jak budować własny wizerunek, zarządzać emocjami, rozwiązywać problemy zanim nabrzmieją, angażować uczniów w działanie i motywować ich do pracy. Szczególne zainteresowanie budzą dwa ostatnie rozdziały: „Skrzynka z narzędziami – co ci się przyda” oraz „Biblioteczka nauczyciela mentora”, dzięki której zainteresowani tematem będą mogli poszerzać swoją wiedzę.

Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata w perspektywie kształcenia i pracy zawodowej
Aneta Jegier , Stefan T. Kwiatkowski, Beata Szurowska
Warszawa 2021.

Jesteśmy świadkami gwałtownych przemian kulturowych. Nasze społeczeństwa od wielu już lat wchodzą w erę cyfrową. Zmiana ta nie pozostaje bez wpływu na szkołę i rolę nauczyciela. Uznani specjaliści z Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz Akademii Teologii Chrześcijańskiej udzielają odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jakie kompetencje powinien mieć nauczyciel?
  2. Kto powinien wykonywać zawód pedagoga i nauczyciela?
  3. Jakie umiejętności należy rozwijać, by być mistrzem w swoim zawodzie?

    Lektura tej publikacji będzie pożyteczna zarówno dla młodych nauczycieli, jak i tych bardziej doświadczonych. Wymienione zagadnienia zostały potraktowane dość szeroko: aspekt prawny pracy nauczyciela, poruszanie się w świecie cyfrowym, czy praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą
Jarosław Kordziński
Warszawa 2020.

Ceniony autor wielu interesujących poradników dla nauczycieli i pedagogów dzieli się tym razem swoją wiedzą i doświadczeniem z wychowawcami, pomagając im świadomie budować autorytet. Mocną stroną książki jest to, że autor oprócz propozycji rozwiązań codziennych problemów szkolnych zachęca swoich czytelników, by pracę w zawodzie nauczyciela potraktować jak doskonałą trampolinę do rozwoju osobistego. „Bądź dumna, bądź dumny ze swojego zawodu” – do tego wzywa nas Jarosław Kordziński.

Coaching zespołowy. Praktyczny przewodnik dla liderów, trenerów, konsultantów i nauczycieli
Michał Bloch, Joanna Grela, Rafał Szewczak
Gliwice 2020.

Grupa doświadczonych ekspertów w swoim poradniku przybliża czytelnikowi proces coachingu zespołowego. Mówi, czym jest ta metoda, jakie są kolejne etapu procesu coachingu zespołowego, opisuje techniki i narzędzia w nim wykorzystywane. Co istotne, książka oprócz informacji teoretycznych, zwiera także ćwiczenia, które z jednej strony pozwalają urozmaicić nasz warsztat pracy, a z drugiej – mogą stanowić impuls do samorozwoju. Po publikację tę powinni sięgnąć również (a może przede wszystkim) dyrektorzy szkół, którzy chcą być nie tyle urzędnikami czy funkcjonariuszami, ile motywującymi swój zespół liderami.

Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej
Iwona Chrzanowska
Warszawa: PWN, 2021.

Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością na stałe weszła do polskiego systemu szkolnego. Do tej pory głos w sprawie zabierali przede wszystkim badacze i różni specjaliści. Brakowało wyraźnie głosu nauczycieli, którzy w swojej codziennej pracy mierzą się z zadaniem zapewniania uczniom warunków do rozwijania indywidualnego potencjału. Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska, wybitny autorytet w dziedzinie edukacji wczesnoszkolnej i pedagogiki specjalnej, oddała głos praktykom. Mówią oni otwarcie o szansach, zagrożeniach, mocnych i słabych stronach edukacji włączającej, jako podejścia uwzględniającego w procesie kształcenia indywidualne tempo nauki, uzdolnień, trudności każdego ucznia.

MSCDN Wydział w Warszawie
ul. Świętojerska 9, 00-236 Warszawa

Sekretariat
tel. 22 536 60 62; kom. 609 423 954 email: warszawa@mscdn.edu.pl

Dział szkoleń
tel. 22 536 60 66; kom. 609 426 125 email: formy@mscdn.edu.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.

Skip to content