E-biblioteczka

E-biblioteczka to miejsce, w którym znajdziecie Państwo ciekawe, nowe i nieco starsze opracowania, książki oraz inne pozycje wydawnicze, dzięki którym będziecie mogli zweryfikować swoje postrzeganie nauczenia i wychowania z perspektywy nauczyciela. Mam nadzieję, że pomogą Państwu w doskonaleniu pracy z uczniami, będą interesującym materiałem i, że z chęcią będziecie korzystać z rekomendowanych tekstów.

Pomyśl zanim pomyślisz. Myślenie krytyczne i kreatywne

Robert DiYanni

Takie terminy jak myślenie kreatywne i krytyczne zrobiły ostatnio zawrotną karierę. Pojawiają się na ustach dziennikarzy, nauczycieli i przedsiębiorców. Temu fermentowi nie zawsze towarzyszy „fachowy” namysł nad tymi pasjonującymi zjawiskami. Autorem książki jest profesor nauk humanistycznych na New York University, który przewodnikiem po pasjonującym świecie kognitywistyki czyni Leonarda da Vinci. Dzięki tej publikacji czytelnik staje się bardziej wrażliwy na manipulację medialną, lepiej odróżnia argumenty trafne od chybionych, w końcu – łatwiej mu rozwiązywać problemy, bowiem, jak uczy amerykański badacz, myślenie krytyczne i kreatywne są dwiema częściami tej samej monety.

Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia

Andrzej Kisielewicz

Trudno znaleźć pozycję (popularno)naukową, którą z równym zaciekawieniem przeczyta zarówno matematyk, jak i polonista. W tym przypadku tak właśnie jest.

Z lektury skorzysta każdy, kto ceni precyzję myślenia, jak i sztukę argumentacji. Szczególnie ważny wydaje się pierwszy rozdział, który stanowić może punkt wyjścia do samodzielnego doskonalenia się w sztuce myślenia krytycznego. Prof. Andrzej Kisielewicz dokonuje w nim  przeglądu podręczników poświęconych temu zagadnieniu. Największą wartością tej książki jest to, że przystępnie pokazuje praktyczne sposoby, pozwalające doskonalić sztukę wnioskowania i logicznego myślenia.

Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym

Daniel Kahneman

Miarą zasłużonej popularności tej książki jest to, że ukazała się ona także w formie audiobooka; można więc odsłuchiwać ją chociażby w drodze do pracy. Kahneman – laureat nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii wprowadza nas w zagadnienia tylko na pozór teoretyczne i odległe do codziennego doświadczenia. Koncentruje się na dwóch systemach myślenia – jednym szybkim, emocjonalnym i reaktywnym oraz tym – wolnym, chłodnym i analitycznym. Po lekturze tej książki czytelnik z łatwością zauważy, kiedy impulsywność bierze górę nad logiczną kalkulacją. Uczony pomaga przezwyciężać błędy poznawcze i chronić się przed manipulacyjnym wpływem

Kompetencje XXI wieku

Jérémy Lamri

Jest to obowiązkowa pozycja dla wszystkich, którym zależy na tym, by przygotowywać uczniów do życia w skomplikowanym społeczeństwie cyfrowym. Autor uświadamia czytelnikowi, że za zmianami technologicznymi nie nadąża ewolucja samego człowieka. O przyszłym sukcesie w życiu zawodowym decydują teraz kompetencje takie jak: krytyczne myślenie, kreatywność, komunikatywność oraz zdolność do kooperacji, nie zaś podporządkowanie czy precyzyjne odwzorowanie. Pozycja ta ma szansę stać się źródłem inspiracji nie tylko dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, lecz także dla wszystkich, rozwijających kompetencje osobiste młodego pokolenia.

Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady

Julian Piotr Sawiński

O potrzebie pracy metodami aktywizującymi uczniów nikogo przekonywać nie trzeba. Na ten temat wypowiedziało się już wiele autorytetów – pedagogów, psychologów i dydaktyków. Można powiedzieć, że w tej kwestii panuje niemal powszechna zgoda.

W praktyce jednak nierzadko brakuje zmęczonemu i wyczerpanemu nauczycielowi pomysłów, inspiracji czy sprawdzonych technik. Czytelnik, który sięgnie po tę książkę, dostanie przede wszystkim narzędzia i zbiór sprawdzonych (a niepostulowanych) dobrych praktyk. Książka Juliana Piotra Sawińskiego z pewnością wzbogaci warsztat dydaktyczny zarówno młodego, jak i doświadczonego nauczyciela.

Wyboru dokonał:

Piotr Ślusarczyk – doktor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki w Zakładzie Edukacji Polonistycznej i Kształcenia Ustawicznego UW. Czynny zawodowo nauczyciel (LXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie) i trener kadry pedagogicznej.

  • Justyna Suchecka : Young power! 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat
    Autorka przedstawia model fiński, jako kreatywny sposób na rozwój dzieci i młodzieży, dzięki czemu lubią się one uczyć, nabywają umiejętności i same wyznaczają sobie cele. Odmienne spojrzenie na świat kształcenia, a jednocześnie opowieść o tym, że nie trzeba zmuszać do nauki, żeby się uczyć. Propaguje, sprawdzony już w Finlandii, system: połowa teorii – połowa doświadczenia. To ciekawy materiał, z którego można wiele pomysłów przenieść do własnej pracy.
  • Walker Timothy D. : Fińskie dzieci uczą się najlepiej Co możemy zrobić, by nasze dzieci były szczęśliwe, wierzyły w siebie i lubiły szkołę
    Kolejna pozycja, w której autor udowadnia, że sam proces nauczania – rozumianego jako teoria – jest mniej istotny niż wychowanie, budowanie relacji, a także doświadczanie otaczającego świata. Zwraca uwagę na to, że najważniejsze jest stworzenie atmosfery sprzyjającej nauce – zaufanie, szczęście, bezpieczeństwo oraz jak ważny jest kontakt z przyrodą. Polecam każdemu nauczycielowi i wychowawcy.
  • Jan Wróbel: Jak przetrwać w szkole i nie zwariować
    Kolejna pozycja, która w niekonwencjonalny sposób traktuje o edukacji i wychowaniu. To książka – poradnik podpowiadająca, w jaki sposób poradzić sobie z trudnościami szkolnej rzeczywistości zarówno z perspektywy nauczyciela, wychowawcy, ucznia i rodzica. Jak radzić sobie z konfliktami, co robić, aby nauczanie i nauka nie były jedynie obowiązkiem, a obu stronom sprawiały radość.
  • Agnieszka Gromkowska-Melosik: Testy edukacyjne. Studium dynamiki selekcji i socjalizacji
    Książka odnosi się do zjawiska zdominowania polskich szkół przez testy i sprawdziany, które w zasadniczy sposób determinują losy młodego człowieka. Autorka próbuje znaleźć odpowiedzi na pytania: W jakim stopniu testy edukacyjne sprzyjają rozwojowi umiejętności i na ile przygotowują do życia, na ile decydują o dalszych etapach kształcenia? „W tym znaczeniu jest ona „zorientowana na wartości” i wpisuje się do pewnego stopnia w założenia pedagogiki krytycznej”.
  • Michael Mascolo: Klasyczne wychowanie. 8 nowoczesnych zasad tradycyjnego wychowania
    Tytuł wskazywałby, że jest to pozycja przeznaczona wyłącznie dla rodziców. Nic bardziej mylnego! Polecam ją każdemu wychowawcy i nauczycielowi. Przede wszystkim autor radzi, jak postępować z młodym człowiekiem, aby nie ulec pokusie wychowania bezstresowego lub zbytniego dyscyplinowania. Uczy, jak wykształcić empatię, poczucie własnej wartości i wpoić zasady, by dziecko stało się wrażliwą osobą.
  • Jürgen Holtkamp: Co ogłupia nasze dzieci? Nowe media jako wyzwanie dla rodziców.
    To przykład literatury popularnonaukowej, w której autor zastanawia się nad wpływem mediów na postrzeganie świata przez młodzież. Omawia wpływ każdego z nich na młodego człowieka, szczególną uwagę poświęcając mediom społecznościowym i ich roli w kształtowaniu postaw, stosunku do nauki itp. Książka przeznaczona nie tylko dla rodziców, ale wychowawców i nauczycieli. Jakże cenna w dobie nauczania zdalnego!
  • Polecam także artykuł: Multimedia i edukacja
    2.18 Multimedia and education 2.18 Mirosław Wobalis Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Polonistyka. Innowacje Numer 8, 2018 DOI: 10.14746/pi.2018.2.8.15 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/download/17130/16907/ 

MSCDN Wydział w Warszawie
ul. Świętojerska 9, 00-236 Warszawa

Sekretariat
tel. 22 536 60 62; kom. 609 423 954 email: warszawa@mscdn.edu.pl

Dział szkoleń
tel. 22 536 60 66; kom. 609 426 125 email: formy@mscdn.edu.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.

Skip to content