Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.
Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania
Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz
i wiatry nie będą Ci sprzyjać
(Seneka)
W czasie egzaminu ośmioklasisty najwięcej trudności stwarzają uczniom zadania związane z rozwiązywaniem problemów. Podobna sytuacja występuje także w czasie egzaminu maturalnego z matematyki. Co roku najsłabiej wypadają wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki i najwięcej uczniów nie zdaje matury z powodu tego przedmiotu.
Jedną z przyczyn powyżej sytuacji jest zbyt słaby nacisk na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów w czasie nauczania matematyki.
Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej „Szkoła realizuje zajęcia z edukacji matematycznej, na której przerabia niedobre podręczniki, kartka po kartce, strona po stronie. Natomiast nie uczy ani myślenia, ani działalności matematycznej.”
Stawianie w czasie edukacji matematycznej dużego nacisku na stronę formalną w nauczaniu matematyki sprawia, że czynne przejęcie inicjatywy przez uczniów w stawianiu zagadnień i sprawdzaniu hipotez jest dla nich bardzo trudne. Dlatego pożądane jest stwarzanie sytuacji dydaktycznych, w czasie których uczeń najpierw wyznacza samodzielnie cel do osiągnięcia w problemie matematycznym, a następnie będzie dobierał odpowiednio metody rozwiązania.
Cel główny:
Kształcenie u nauczycieli umiejętności rozwiązywania problemów poprzez tworzenie i rozwiązywanie przez uczniów zadań problemowych z różnych obszarów matematyki i interdyscyplinarnych.
Cele szczegółowe:
Adresaci:
W czasie realizacji projektu przewidziano następujące działania, ich sposób realizacji, zakładane rezultaty oraz planowany poziom osiągnięcia:
Lp. | Działanie | Sposób realizacji | Zakładane rezultaty | Planowany poziom osiągnięcia |
---|---|---|---|---|
1 | Szkolenie dla nauczycieli w zakresie stosowania metod problemowych na matematyce (I etap) | Przeprowadzenie szkolenia. Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie przez uczestników szkolenia lekcji z wykorzystaniem metody problemowej | Nauczyciele stosują w czasie lekcji metody problemowe | Uczestnicy projektu omawiają przebieg „swojej” lekcji |
2 | Szkolenie dla nauczycieli – jak kształtować kreatywność uczniów (I etap) | Przeprowadzenie szkolenia. FWD– wystąpienia nauczycieli prezentujące kreatywne prace uczniów zainspirowane przez nich | Nauczyciele rozwijają kreatywność uczniów | Uczestnicy projektu inspirują uczniów do kreatywnych działań i omawiają ich dokonania |
3 | Opracowanie zdań problemowych dla nauczycieli. Przekazanie zadań nauczycielom (I etap) | Nauczyciele wykorzystują w czasie lekcji opracowane zdania problemowe | Nauczyciele wykorzystują zadania do rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów przez uczniów | Uczestnicy projektu stosują w czasie lekcji zadania problemowe odpowiednie dla danego poziomu nauczania |
4 | Konsultacje dla nauczycieli w zakresie formułowania problemu i konstruowania zadań matematycznych opisujących ten problem przez uczniów (II etap) | Nauczyciele uczestniczą w konsultacjach. Nauczyciele wykorzystują nabyte umiejętności w zakresie konstruowania zadań problemowych przez uczniów w czasie lekcji | Nauczyciele przeprowadzają lekcje, w czasie której uczniowie konstruują zadania problemowe | Uczestnicy projektu prezentują zdania problemowe opracowane przez uczniów |
5 | Konsultacje dla nauczycieli w zakresie wykorzystywania interdyscyplinarnych projektów do rozwijania kompetencji matematycznych i umiejętności ponadprzedmiotowych (III etap) | Nauczyciele uczestniczą w konsultacjach w zakresie opracowywania własnego scenariusza projektu interdyscyplinarnego. | Nauczyciele opracowują i przeprowadzają interdyscyplinarny projekt badawczy z wykorzystaniem metod matematycznych. Nauczyciele w ramach przeprowadzonego projektu współpracują z przedstawicielami środowiska lokalnego. | Nauczyciele upowszechniają projekty opracowane przez zespoły uczniów |
Udział w projekcie przyczyni się do zwiększenia kompetencji matematycznych i społecznych nauczycieli oraz poprawę efektywności nauczania w zakresie rozwiązywania matematycznych zadań problemowych i zwiększenia kreatywności uczniów. Projekt dotyczy problemów matematycznych, ale ma charakter interdyscyplinarny.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Czas uczestnictwa zgłoszonej placówki/ nauczycieli/ w projekcie: 1 rok.
Czas trwania projektu: 3 lata (2023 – 2025):
Koordynatorka projektu: Beata Wąsowska-Narojczyk tel. 22 536 60 37; mail: beata.wasowska-narojczyk@mscdn.edu.pl
Projekt realizowany we współpracy z Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki (Wydział Matematyki, Uniwersytet w Białymstoku).
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MSCDN) Wydział w Warszawie
ul. Świętojerska 9, 00-236 Warszawa
tel. 22 536 60 62, kom.: 609 423 954
e-mail: warszawa@mscdn.edu.pl
NIP: 525-249-20-11, REGON: 142639166
Zaprojektowane przez marsa studio
MSCDN Wydział w Warszawie
ul. Świętojerska 9, 00-236 Warszawa
Sekretariat
tel. 22 536 60 62; kom. 609 423 954 email: warszawa@mscdn.edu.pl
Dział szkoleń
tel. 22 536 60 66; kom. 609 426 125 email: formy@mscdn.edu.pl
Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.