Tonącą w śniegu Finlandię, zorzę polarną oraz rozwijanie autonomii ucznia na lekcjach języka niemieckiego z zastosowaniem metody „przystanków uczenia się” (Stationenlernen) w wirtualnych pokojach prezentowała nauczycielka z Finlandii podczas trzeciego spotkania sieci współpracy i samokształcenia Germaniści bez granic. Spotkanie było okazją do czerpania inspiracji na własne lekcje świąteczne. Obce fińskiemu systemowi edukacji są natomiast punkty dodatnie i ujemne z zachowania – praktyka dość powszechna w polskich szkołach. Oddziaływanie wychowawcze na uczniów polega na wspólnym ustalaniu kary lub nagrody.
Uczestnicy sieci odwiedzili również pracownię językową w Gymnasium Toila w Estonii, gdzie nauczycielka z tej szkoły przygotowuje zajęcia o tematyce świątecznej z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Zastosowanie multimediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji to jeden z priorytetów w tym kraju.
Interesujące przykłady dobrych praktyk – nauczanie języka niemieckiego z wykorzystaniem elementów teatralnych – zaprezentowała nauczycielka z Wilna na Litwie. Ciekawostką jest, że w tym kraju są szkoły i klasy, gdzie język niemiecki jest wybierany jako pierwszy język obcy. Zaproszone nauczycielki były zainteresowane również polskimi rozwiązaniami edukacyjnymi, zwłaszcza sposobami organizowania nauki zdalnej.
Spotkania sieci współpracy i samokształcenia Germaniści bez granic odbywają się online raz w miesiącu. Partnerami sieci są: Deutsche Auslandsgesellschaft oraz Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego Oddział w Radomiu. Koordynatorem sieci jest doradca metodyczny ds. języka niemieckiego MSCDN.
Jeżeli chcecie Państwo dołączyć zapraszamy do rejestracji do sieci współpracy Germaniści bez granic: