Głównym celem projektu Erasmus+ TIC or trick – use it quick jest wzbogacenie oferty doskonalenia zawodowego nauczycieli w instytucjach partnerskich. Przygotowaliśmy i zaplanowaliśmy wdrożenie programów kursów opracowanych z wykorzystaniem metodologii blended learning w obszarach: STEAM, specjalne potrzeby edukacyjne, międzykulturowość oraz zapewnienie nauczycielom profesjonalnego wsparcia po zakończeniu szkolenia we wdrażaniu efektów w pracy z uczniami.
Partner z Hiszpanii Centro de Profesorado de Huesca „Ana Abarca de Bolea” opracował program szkolenia blended learning w obszarze STEAM, które ma na celu przygotowanie nauczycieli do realizowania z uczniami projektów z wykorzystaniem micro:bit – jest to zestaw powstały z inicjatywy BBC do nauki elektroniki i programowania, dzięki któremu dzieci mogą poznać świat technologii.
Niemiecki partner AGSA przygotował program w obszarze międzykulturowości, w oparciu o koncepcję open social innovation, która zakłada otwarte i współpracujące podejście do procesu tworzenia innowacji. Instytucje stosujące otwarty model innowacyjny pozyskują potrzebną wiedzę i wsparcie w ramach budowanej sieci kontaktów. Na bazie otwartych innowacji powstają koncepcje, wykorzystujące ideę współpracy, otwartości, dzielenia się wiedzą w obszarze wdrażania pomysłów i rozwiązań.
MSCDN natomiast opracował program szkolenia „Praca z uczniem w grupie zróżnicowanej” w obszarze specjalnych potrzeb edukacyjnych adresowany do nauczycieli języków obcych, edukacji wczesnoszkolnej oraz przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych. Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z zasadami projektowania uniwersalnego w edukacji, które umożliwiają dostosowanie materiałów i zajęć dydaktycznych do zróżnicowanych potrzeb uczniów. Szczególny nacisk położymy na zastosowanie praktycznych narzędzi i technik pracy z uczniami o różnorodnych możliwościach i potrzebach edukacyjnych.
Szkolenie wpisuje się w realizację założeń polityki oświatowej państwa, wspierając nauczycieli w efektywnym wdrażaniu zasad edukacji włączającej oraz doskonaleniu umiejętności pracy w grupie zróżnicowanej.
Program szkolenia obejmuje:
- podstawy pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej,
- zasady projektowania uniwersalnego na lekcjach języków obcych/przedmiotów przyrodniczych/przedmiotów humanistycznych/w edukacji wczesnoszkolnej,
- modyfikację materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
New training programmes in partner institutions
The main objective of the Erasmus+ project TIC or trick – use it quick is to enrich the teacher trainings offered in partner institutions. We have prepared and planned the implementation of training programmes using blended learning methodology in the areas of STEAM, special educational needs, interculturalism and the post-training professional support for teachers in implementing new skills with their students.
The Spanish partner Centro de Profesorado de Huesca ‘Ana Abarca de Bolea’ has developed a blended learning training programme in the area of STEAM, which will prepare teachers to carry out projects with pupils using the micro:bit – a kit developed at the BBC’s initiative to teach electronics and programming, through which children can learn about the world of technology.
The German partner AGSA has developed a programme in the area of interculturalism, based on the concept of open social innovation, which involves an open and collaborative approach to the innovation process. Institutions using the open innovation model acquire the necessary knowledge and support through networking. On the basis of open social innovation, new concepts are created, using the idea of cooperation, openness and sharing knowledge, leveraging ideas and solutions.
The MSCDN has developed a training programme titled ‘Working with diverse learners’ in the area of special educational needs, addressed to teachers of foreign languages, early childhood education, natural sciences and humanities. The training aims to familiarise participants with the principles of Universal Design for Learning, to prepare them to plan lessons and adapt teaching materials and activities to the diverse learning needs of their students.
We will put emphasis on the application of practical tools and techniques for working with students with diverse abilities and learning needs.
The training implements the National Educational Policy objectives, aiding teachers in the effective implementation of the principles of inclusive education as well as enhancing their skills to support diverse learners.
The training programme includes:
- principles of working with diverse learners,
- principles of universal design for learning in foreign languages/natural sciences/humanities/early childhood education,
- modification of teaching materials according to the principles of UDL.