Metoda telefonu

INNOWACYJNY TELEFON – zajęcia  korekcyjno-kompensacyjne w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Brwinowie

Prowadzenie zdalnych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych to … wyzwanie.  W moim przypadku nie tylko dlatego, że mam ogromny przekrój wiekowy uczniów – prowadzę zajęcia w Zespole Szkół – czyli mam dzieci z zerówki, uczniów ze szkoły podstawowej, ale też z  liceum. Problem polega przede wszystkim na tym, że trudno zdalnie pracować nad usprawnianiem grafomotoryki małej. A większość uczniów ma wpisaną ją w swoich opiniach, orzeczeniach – jako obszar do pracy.

Zastanawiałam się, jak to zrobić zdalnie … Nauczyciel doświadcza czasami takiego stanu umysłu – ma chęć zrobić coś, wie, że to jest możliwe, tylko nie wie, jak. Poszukując inspiracji do pracy, systematycznie obserwowałam na Facebooku profil „ Myślenie Wizualne”. Pewnego dnia pojawił się do narysowania telefon. Taki stacjonarny, z tarczą i kręconym kabelkiem. Przywołał wspomnienia ?

Poprosiłam, żeby moi uczniowie narysowali go zgodnie z instrukcją. Byli zaskoczeni, że tak ładnie im wyszło – szóstoklasiści, następnie trzecioklasiści, potem klasy licealne. Za każdym razem słyszałam w głosie radość i dumę z wykonanego zadania. I tak … zaczęła się nasza przygoda z telefonem na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. W dodatku w magiczny sposób zaczął dzwonić. Uczniowie układali pytania, pisali,  myśleli, kogo chcieliby usłyszeć po drugiej stronie.  W ten sposób celem naszych zajęć stało się:

•          stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia,

•          usprawnianie zaburzonych funkcji motorycznych,

•          rozbudzanie motywacji do pracy,

•          kształtowanie umiejętności zadawania pytań,

•          kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów,

•          wzbogacanie słownika uczniów,

•          utrwalenie podstawowych zasad ortograficznych,

•          doskonalenie umiejętności samokontroli pisanych tekstów.

Podczas zajęć prosiłam uczniów o narysowanie telefonu zgodnie z instrukcją (link: https://www.facebook.com/mocrysowania). Każdy mógł ozdobić telefon według własnego pomysłu, mógł też zostawić bez ozdabiania. Powiedziałam, że  można z niego zadzwonić do dowolnej osoby. Uczniowie mieli się zastanowić, do kogo zadzwonią- zapisać imię tej osoby i napisać  trzy dowolne pytania, które chcieliby zadać. Pytania należało wysłać do mnie w prywatnej wiadomości.

Ważne! Przypomniałam uczniom zasadę obowiązującą na zajęciach – nie oceniam – doceniam.

Następnie uczniowie prezentowali do kamerek swoje telefony i mówili do kogo by zadzwonili. W międzyczasie poprawiałam ewentualne błędy ortograficzne

i stylistyczne. Odsyłałam w wiadomości prywatnej, aby uczniowie mogli kolejno zadawać pytania. Dzwoniliśmy początkowo do osób znanych, sławnych (hm… bardzo mi to przybliżyło sławnych youtuberów ? ). Na kolejnych zajęciach dzwoniliśmy do swoich uczuć – na przykład do swojej złości.

Nowością było zadanie na sam koniec zajęć:

  • Wyobraź sobie, że nagle ten telefon dzwoni.
    • Kto chciałbyś/chciałabyś, żeby do Ciebie zadzwonił?
    • O co ta osoba mogłaby Ciebie zapytać?

Oto nasze efekty:

  1. „Łał – Proszę Pani- mój telefon jest taki ładny!” – zdecydowana większość rysujących pochwaliła swój rysunek – uwierzyła, że może narysować coś, co będzie przyciągało wzrok.
  2. Uczniowie otworzyli się, nabrali pewności siebie, przećwiczyli umiejętność zadawania pytań. Zauważyli moc pytań otwartych. A ja zdobywałam coraz więcej informacji o swoich uczniach.
  3. Przy okazji poznałam idoli Młodego Pokolenia.  Założyłam młodzieżowe okulary i patrzyłam na  świat z innej perspektywy.
  4. Utwierdziłam się w przekonaniu, że zadawanie dobrych pytań to sztuka. Uczniowie mieli  na początku trudności z ich układaniem, ale stopniowo dochodzili do mistrzostwa. Po raz kolejny w swojej pracy przypomniałam sobie: Daj czas uczniowi!

Efekt z ostatniej chwili „Proszę Pani, miałam zły dzień. Zadzwoniłam do dnia jutrzejszego i zapytałam, czy może być lepszy”.  Wyobraźnia moich uczniów nie zna granic!

Zdecydowanie polecam telefon, nie tylko na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ale również na lekcje wychowawcze, … także te zdalne.

Dominika Dziedzińska – reedukator w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Brwinowie, pedagog, oligofrenopedagog. Poza życiem zawodowym społeczniczka, zaangażowana w życie lokalnej społeczności. Autorka bajek dla dzieci o wartościach.

MSCDN Wydział w Warszawie
ul. Świętojerska 9, 00-236 Warszawa

Sekretariat
tel. 22 536 60 62; kom. 609 423 954 email: warszawa@mscdn.edu.pl

Dział szkoleń
tel. 22 536 60 66; kom. 609 426 125 email: formy@mscdn.edu.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.

Skip to content