Jak rozpoznać, że twój uczeń ma problemy z emocjami?
Co zrobić, gdy widzisz, że twój uczeń przeżywa kryzys?
W ostatnich latach obserwujemy gwałtowny wzrost liczby dzieci i nastolatków doświadczających problemów ze zdrowiem psychicznym. Depresja, lęki, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, a nawet próby samobójcze stają się coraz częstsze. Pandemia COVID-19, izolacja społeczna, presja szkolna i nadmiar bodźców cyfrowych pogłębiły ten kryzys.
Nawet co piąty nastolatek doświadcza objawów depresji lub silnego lęku. Niestety wielu młodych ludzi nie otrzymuje na czas odpowiedniego wsparcia. Kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży to nie tylko problem indywidualny – lecz także wyzwanie społeczne.
Każde dziecko zasługuje na zrozumienie, empatię i profesjonalną pomoc. Wczesne reagowanie może uratować życie i dać szansę na zdrowy rozwój.
O tym, jak nauczyciel może udzielić wsparcia w szkole, skąd mogą brać się trudności uczniów możesz posłuchać w krótkich podcastach, nagranych w odpowiedzi na zapotrzebowanie środowiska i z inicjatywy Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
O trudnościach emocjonalnych uczniów opowiada Jolanta Kowalczyk nauczycielka konsultantka ds. psychologiczno-pedagogicznych, psycholog w Mazowieckiem Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Warszawie.
Zapraszamy do wysłuchania podcastów.