„Cześć, cieszę się że ze mną jesteś! Chodź opowiem ci, co jest prawdą…” – okazuje się, że to z pozoru niewiele znaczące powitanie, którym raczą nas autorzy filmów na TikToku, ma znamiona manipulacji! Sprawna i poprawna komunikacja oznacza nie tylko poprawne relacje, bezpieczeństwo i sukces, ale trzeba również bardzo uważać, by nie została wykorzystana przeciwko nam! Miedzy innymi o tym opowiadał jeden z prelegentów piątkowego wydarzenia „Homo mediens… „, które zorganizowaliśmy we współpracy z III Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Dąbrowskiej w Płocku. W auli szkoły zgromadziło wielu humanistów i nie tylko. W spotkaniu wzięli udział nauczyciele i przedstawiciele uczniów. Dzięki takiej formule spotkania mogliśmy iść w stronę „dialogu pokoleń”.
Jak mówić poprawnie, ale też z pełną odpowiedzialnością za słowo, w trosce o dobrą komunikację – wystąpienie Mateusza Adamczyka zaangażowało tych starszych, jak i młodszych słuchaczy. Nasz prelegent, oprócz ciekawych aspektów językoznawczych, podpowiadał też, jak sobie radzić w medialnej przestrzeni. Wyjaśnił m.in. skąd wzięło się powiedzenie rozmawiać o D**** Maryny. Otóż istnieje przypuszczenie, że mówić o dupie Maryny pierwotnie oznaczało mówić o tubie marynie. Tuba marina (łac. 'trąbka morska’) był to zagadkowy instrument smyczkowy, nieużywany już od poł. XVIII w. Mówić o tubie marynie znaczyć więc miało 'mówić o czymś, o czym nie miało się jasnej wiedzy’.
Dbałość o wizerunek to nie tylko dbałość o język; trzeba wiedzieć, czym jest autoprezentacja. O tym opowiedział nasz drugi gość – Mariusz Pogonowski, aktor Teatru Dramatycznego w Płocku. W iście aktorskim stylu dawał wskazówki, jak sobie radzić w sytuacjach stresujących, jak prezentować się profesjonalnie podczas ważnych spotkań. Apelował także, aby nigdy nie inwestować w w sytuacje i budowanie wizerunku kogoś, kim się nie jest.
Dziękujemy naszym Prelegentom oraz wszystkim Uczestnikom Wydarzenia!
Zapraszamy na kolejną odsłonę „Homo mediens… – już w styczniu!
W programie:
- Narysowane – zapamiętane! O rysunkowych notatkach i myśleniu wizualnym.
- Gry komputerowe – jak w edukacji humanistycznej wykorzystywać ich potencjał.
- Czy w szkole jest miejsce na teatr?
- Projekty STEAM, czyli pomysł na „odczarowanie” edukacji humanistycznej.
Zgłoszenia już wkrótce!