Do stołu podano, czyli teatr na widelcu

Projekt ma na celu wzbogacić warsztat pracy nauczyciela pracującego z dziećmi zarówno w trybie stacjonarnym jak i zdalnym.


Obecnie, w dobie utrudnionego kontaktu warto podjąć próbę uatrakcyjniania pracy zdalnej. Jak to zrobić w prosty sposób, tak by zaciekawić i zmotywować dzieci do współtworzenia zajęć? Teatr to miejsce magiczne, które przenosi nas do świata wyobraźni i przygód.


Zajęcia prowadzone z udziałem pacynki będą atrakcyjną formą przekazywania wiedzy. Podczas zajęć można stworzyć mini teatrzyk, który da dziecku możliwość bycia widzem. Pacynka pomoże przeprowadzić eksperyment, wcieli się w bliską dziecku rolę. Starsi uczniowie odegrają małą etiudę. W prosty sposób zaciekawimy, ale i zmotywujemy dzieci do współtworzenia zajęć.


Chcielibyśmy aby zaproponowane spotkania były inspiracją do każdej nawet najmniejszej aktywności teatralnej w formie stacjonarnej i zdalnej. W teatrze dzieją się cuda! Działania teatralne bowiem rozwijają wyobraźnię, pomagają zwalczyć nieśmiałość, budują poczucie własnej wartości, wyciszą, uspokajają, kształtują umiejętność skupienia uwagi. Ponadto wzbogacają słownictwo i pobudzają do kreatywności. Aktorstwo uczy wyrażać emocje, ale co najważniejsze umiejętnie rozładowuje stres, uwalnia nagromadzone w ciele napięcia i nadmiar negatywnych emocji.


Zachęcamy do działania i wprowadzania nawet najmniejszych akcentów zabaw teatralnych zarówno w nauczaniu stacjonarnym jak i zdalnym. Mamy nadzieję, że zaproponowane formy doskonalenia będą pomocne w tworzeniu i mini eksperymentowaniu z teatrem.


W ramach projektu realizowane są warsztaty plastyczne online:

Zróbmy teatrzyk – pacynka w sieci – nabór do 2 grudnia 2020 roku.
● Zróbmy teatrzyk – spotkanie z kukiełką


Uczestnicy dowiedzą się jak łatwo i pomysłowo wykonać pacynkę, kukiełkę. Wykonana lalka będzie wstępem do cyklu spotkań online z animacji pacynką. Warsztaty poprowadzi Joanna Stanowska – aktorka teatru lalek.

I część – ABC Teatru Lalek – warsztaty animacji pacynką – grudzień 2020
II część – Rytm i ruch w teatrze lalek – budowanie roli, etiudy i spektaklu. Styczeń 2021


Podsumowaniem działań w roku szkolnym 2020/2021 będzie przesłanie do koordynatora Projektu własnego pomysłu na zastosowanie pacynki w pracy zdalnej w postaci zdjęć, filmiku czy scenariusza. Wszystkie chwyty dozwolone. Wspierajmy się i inspirujmy nawzajem!


Koordynator projektu Aleksandra Banach



Joanna Stanowska – aktorka, lalkarz, reżyser, pedagog, trener, specjalista ds. edukacji osób dorosłych. Od 2012 roku prowadzi własną firmę – agencję artystyczną -Jo Art Show. Tworzy i realizuje różnorodne eventy, spektakle teatralne w tym lalkowe lalkowe, pokazy cyrkowe, pokazy ogniowe. Jest aktorką teatralną oraz filmową. Wyreżyserowała ponad 30 spektakli pracując z zawodowcami oraz amatorskimi grupami teatralnymi (dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów a także osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz niewidomymi). Tworzy widowiska sceniczne oraz plenerowe. W swojej pracy często wykorzystuje techniki teatru lalek, szczególnie technikę pracy z pacynką, lalką typu muppet oraz teatr cieni. Prowadzi kreatywne warsztaty i szkolenia rozwojowe dla pedagogów, trenerów, nauczycieli, instruktorów pracujących z różnymi grupami wiekowymi. Specjalizuje się w temacie psychomotoryki, motopedagogiki, pedagogiki cyrku i oczywiście pedagogiki teatru.

DSC06496

Edycja I

Jak dawniej wąsacze pili kawę oraz do czego nasi przodkowie potrzebowali tak wielu rodzajów sztućców – między innymi odpowiedzi na te pytania poznali uczestnicy projektu „Do stołu podano, czyli sztuka, literatura na talerzu (i na języku)”, który realizuje płocki Wydział MSCDN we współpracy z Muzeum Mazowieckim w Płocku (seminaria) oraz Biblioteką Pedagogiczną w Płocku (zajęcia biblioteczne).

To dopiero była uczta! Uczta smaków, obrazów, tekstów literackich… Przez cały rok szkolny uczestnicy projektu Do stołu podano… poznawali sztukę i literaturę nie tylko od kuchni. To jednak jeszcze nie koniec! Zgodnie z powiedzeniem – apetyt rośnie w miarę jedzenia – kolejne działania będą kontynuowane w następnym roku szkolnym.

Tematy dotychczasowych spotkań Rozkosze podniebienia, W secesyjnej kuchni i przy stole oraz Co to jest dzieło sztuki. Jak czytać obrazy pobudzały zarówno zmysły smaku, jak również zachęcały do delektowania się artystycznym kunsztem znanych malarzy i pisarzy. Zaplanowane działania objęły także dzieci z placówek biorących udział w Projekcie – zorganizowane specjalnie dla nich zajęcia biblioteczne, między innymi: Pięknie jemy i dziękujemy!, Przyjecie dla misiów czy Owoce są smaczne i zdrowe z pewnością wzbogaciły ich zasób wiedzy na temat kulturalnego zachowania, nie tylko przy stole.

Warto zaznaczyć, że uczestnicy Projektu w tym roku szkolnym rozpoczęli realizację cyklicznych spotkań prowadzonym metodą projektu w swoich placówkach, które będą kontynuowali w kolejnych, powakacyjnych miesiącach.

Dotychczas zrealizowane zajęcia w Miejskim Przedszkolu nr 25 w Płocku, w Samorządowym Przedszkolu w Ciachcinie, w Szkole Podstawowej w Słupi oraz Miejskim Przedszkolu nr 34 w Płocku obserwowała Aleksandra Banach, koordynator komponentu przedszkolno-wczesnoszkolnego, przedmiotów artystycznych oraz zajęć pozalekcyjnych.

ZDJĘCIA

Uwaga, edukacyjni smakosze! Czy wiecie, jaki jest sprawdzony przepis na smaczną i zdrową… naukę? Solidną porcję inspiracji do podejmowania działań twórczych z zakresu nauczania poprzez sztukę, literaturę, języki obce i muzykę doprawić garścią porad o zdrowym odżywianiu oraz aromatyczną szczyptą wiedzy o dobrych manierach przy stole.

Wyjątkowy, kuszący niestandardowymi, twórczymi metodami pracy projekt „Do stołu podano, czyli sztuka, literatura i muzyka na talerzu (i na języku)” zyskał wielu sympatyków. Podczas konferencji inaugurującej cykl działań, która odbyła się w klimatycznej Sali Malarstwa i Rzeźby Muzeum Mazowieckiego, spotkali się uczestnicy – nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, języków obcych, plastyki, zajęć pozalekcyjnych, zaproszeni goście i organizatorzy Przedsięwzięcia z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Płocku oraz wspominanego już Muzeum Mazowieckiego.


Spotkanie rozpoczął wykład „Jedz jak należy…, czyli słów kilka dietetyka o zdrowym żywieniu” Joanny Domańskiej, dietetyka Naturhouse. Następnie „O sztuce dobrego jedzenia” opowiedziała Agnieszka Kaniewska-Płocieniak z Muzeum Mazowieckiego w Płocku.


Cele, założenia i zasady udziału w projekcie przedstawiły Aleksandra Banach i Aneta Gładys – koordynatorki projektu z MSCDN.


Konferencję wzbogacił występ Dominiki Podraski, uczennicy Szkoły Muzycznej w Płocku, która dźwiękami gitary wprowadziła gości w świąteczny nastrój.
Na deser zaserwowano wszystkim uczestnikom możliwość zwiedzania muzealnej ekspozycji „W jadalni, czyli sercu domu”.

O PROJEKCIE         

ZDJĘCIA

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
On Key

Related Posts

Zaproszenie dla wnioskodawców do Akcji 2

Szanowni Państwo,Projekty współpracy międzynarodowej, realizowane w ramach Programu Erasmus+, dają szkołom i instytucjom możliwość wszechstronnego rozwoju. Mobilności edukacyjne kadry, uczniów i nauczycieli stwarzają okazję do

Psycholog i pedagog szkolny na starcie

Właśnie zacząłeś swoją zawodową przygodę na stanowisku pedagoga lub psychologa szkolnego? (staż pracy: 0-5 lat) Chcesz rozwinąć swój warsztat pracy i zgłębić praktyczne tajniki zawodu? Poszukujesz przydatnych narzędzi pracy, najnowszej wiedzy i ciekawych rozwiązań? Chcesz przeanalizować studium przypadku i dowiedzieć się jak zorganizować w praktyce skuteczną pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów, nauczycieli i rodziców? Jeśli tak, to propozycja tego szkolenia jest właśnie dla Ciebie.

MSCDN
Wydział w Płocku

ul. Gałczyńskiego 26
09-400 Płock
tel. 24 366-53-66 do 68
tel. kom. 500274304
faks 24 366-53-69

plock@mscdn.edu.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.

Skip to content