Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.
Uwaga współczesnej młodzieży skupiona jest na aplikacjach, portalach społecznościowych. Czy w ogóle jest jeszcze szansa, żeby ambitne filmy zainteresowały ich bardziej niż kilkudziesięciosekundowe filmiki o tym, że ktoś je jajka na TikToku? O roli nauczyciela w kontekście edukacji filmowej rozmawialiśmy podczas konferencji „Edukacja i film – czy dzisiaj mogą iść w parze?” w NoveKino Przedwiośnie.
Wśród zaproszonych gości byli: Alek Pietrzak, reżyser i scenarzysta, Paweł Łaszkiewicz, psycholog i psychoterapeuta, Anna Równy, edukatorka filmowa wraz z ekipą panelistów: Anną Dymek, Anetą Przedlacką-Studniak, Katarzyną Kacprzak, Marcinem Jaroszewskim, Radkiem Łabarzewskim, oraz Joanna Pęsik z NovegoKina, przewodniczka turystyczna.
Kilka cennych uwag zanotowanych podczas konferencji:
Reżyser, dyrygent, przewodnik, edukator, wychowawca – trudna jest rola współczesnego nauczyciela.
Nauczyciel jest jak reżyser – codziennie odgrywa mini spektakle na scenie przed uczniami, którzy nie kupili biletu na to przedstawienie, są na nim bo muszą. Dlatego tak ważne jest, aby potrafił zainteresować i utrzymać ich uwagę przez cały ten czas. (Alek Pietrzak, reżyser i scenarzysta)
Nauczyciel powinien być jak dyrygentem, ale to bardzo trudne jeśli przez 20 lat grał rolę solisty. Możemy się złościć na to, jak młodzi ludzie spędzają czas, lub pójść w ich stronę, posłuchać języka, którym się posługują, podyskutować z nimi o tym. (Paweł Łaszkiewicz, psycholog)
Skąd uczniowie mają znać mistrzów takich jak Kieślowski, skoro inspiracje czerpią z TikToka i Instagrama? Dlatego musimy ich zabierać do kina, bo właśnie na sali kinowej będą potrafili się skupić i poczuć emocje, a nie na TikToku. (Anna Dymek, nauczycielka)
Brak skupienia, brak kompetencji
Doszliśmy do momentu, kiedy młodzież nie czyta tekstów literackich. Nie obcują z narracją, zatem 1,5 godzinny film opowiadający trudniejszą historię, staje się nudny. Nie doświadczają przyjemności skupienia się na emocjach. (Anna Równy, edukatorka filmowa)
Film to encyklopedia emocji. Przy zgaszonym świetle w kinie czasem łatwiej wyrażać emocje, nawet jeśli poleci łza. Wizyta w kinie, z klasą to wartość nie tylko edukacyjna i rozrywkowa, ale też terapeutyczna. (Aneta Przedlacka-Studniak, psycholog)
Reasumując – spróbujmy wykorzystać potencjał młodych ludzi, nie walczmy z wiatrakami i mało ambitnym, według nas, kanonem oglądanych filmów. Stwórzmy okazję, by porozmawiać z nimi o tym, co ich interesuje, postarajmy się zrozumieć ich język i wartości, by nawiązać relację, pokazać swój autentyzm i stać się inspiracją. A nie boomerem.
Wisienką na torcie był spacer po filmowych ścieżkach w Płocku. W roli przewodnika wystąpiła Joanna Pęsik, Specjalistka ds. planowania i promocji w NK Przedwiośnie, przewodniczka Płockiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, zakochana w płockim art deco, członkini grupy Herstoria Płocka
Na zakończenie spotkania uczestnicy konferencji mogli zwiedzić Muzeum Memów, czyli poważną galerię treści niepoważnych, której inicjatorem jest Alek Pietrzak.
Mazowieckie Samorządowe
Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Wydział w Płocku
ul. Gałczyńskiego 26, 09-400 Płock
tel. 24 364 45 71, kom.: 500 274 304
e-mail: plock@mscdn.edu.pl
NIP: 525-249-20-11, REGON: 142639166
Zaprojektowane przez marsa studio
ul. Gałczyńskiego 26
09-400 Płock
tel. 24 366-53-66 do 68 / 24 364 45 71
tel. kom. 500 274 304
Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.