Dlaczego kompetencje przyszłości są kluczowe w społeczeństwie uczącym się przez całe życie? Jaka jest rola dyrektora jako lidera kultury uczenia się – nie tylko zarządcy? oraz Jak technologia wpływa na zawody i umiejętności przyszłości? – to tematy konferencji Kultura uczenia się przez całe życie jako element dobrze funkcjonującego społeczeństwa, którą dla dyrektorów szkół, nauczycieli i specjalistów zorganizował MSCDN Wydział w Płocku.
Konferencja została zorganizowana w ramach KPO Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych.
Na wstępie Urszula Martynowicz, koordynator zespołu ds. wdrażania ZSU na Mazowszu przedstawiła ideę projektu oraz plan działań.
Wykłady na ww. tematy poprowadzili:
- Elżbieta Strzemieczna, Instytut Badań Edukacyjnych, Główna specjalistka ds. badań i analiz,
- dr hab. Rafał Kasprzak, Profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Wicedyrektor Instytutu Zarządzania Wartością,
- Maciej Cieśla, Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, audytu bezpieczeństwa informacji i testów penetracyjnych,
odbyły się także panele dyskusyjne.
- O tym, jakie kompetencje warto rozwijać u dzieci, aby przygotować ich do świata jutra, jak przekonać młodych ludzi do idei uczenia się przez całe życie, oraz czy w szkole jest przestrzeń do wprowadzenia w szkole, rozmawiały Paulina Kowalska, psycholog, Wioleta Smolińska, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej im Wł. St. Reymonta w Maszewie Dużym.
- Jakie działania może podjąć dyrektor szkoły, by wspierać nauczycieli w budowaniu kultury uczenia się oraz jakie trudności może napotkać w realizacji tego celu rozmawiali Anna Pniewska, dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 3 w Sierpcu, Anna Betke, dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Płocku i Robert Pypkowski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Gostyninie.
- O roli doradców zawodowych w szkołach w promowaniu kultury uczenia się, o świadomości młodych ludzi na temat dynamicznie zmieniającego się rynku pracy oraz o roli nauczycieli jako doradców dla swoich uczniów, rozmawiały Małgorzata Strzegowska, doradca zawodowy z ZSB nr 1 w Płocku oraz Bogumiła Wasiak, doradca zawodowy z SP nr 5 w Gostyninie.
- Zwieńczeniem spotkania był panel dyskusyjny, podczas którego Anna Wilińska, zastępca Burmistrza Miasta Gostynin, Katarzyna Janczak, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy oraz Andrzej Wojciechowski, starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Płocku, rozmawiali na temat skutecznych form wsparcia placówek oświatowych przez ww. instytucje oraz konieczności budowania kultury uczenia się przez całe życie.
Dziękujemy wszystkim prelegentom, zaproszonym gościom i uczestnikom za udział w konferencji!
Koordynatorem ZSU MSCDN Wydział w Płocku jest Bogumiła Ogrodowczyk, nauczyciel konsultant.
Do zobaczenia podczas kolejnych konferencji i szkoleń!
