Blisko 50% wszystkich zaburzeń psychicznych u dorosłych ma swój początek w wieku dojrzewania. Duża część z nich pozostaje niewykryta i nieleczona, ponieważ opiekunowie często nie tylko nie dostrzegają lub bagatelizują objawy problemowe, ale również podważają ich istnienie – przekonuje Małgorzata Łuba, psycholog
terapeuta poznawczo behawioralny, która poprowadziła seminarium Przegląd zagrożeń dla emocji i psychiki współczesnego ucznia w naszym Wydziale
W seminarium wzięli udział specjaliści nauczyciele wszystkich typów szkół oraz specjaliści szkolni.
Podczas spotkania omówiono zagadnienia:
- Szanse i zagrożenia współczesnego świata – zmiany społeczne, pokoleniowe, rodzinne i w grupie rówieśniczej jako szerszy kontekst rozwoju młodych ludzi.
- Charakterystyka okresu dojrzewania – zmiany fizjologiczne (w tym w ośrodkowym układzie nerwowym), emocjonalne, poznawcze, moralne, tożsamościowe, społeczne.
- Wybrane problemy zdrowia psychicznego, występujące w okresie dojrzewania, ich skala i sygnały ostrzegawcze – zaburzenia nastroju, samouszkodzenia, zachowania samobójcze.
- Sposoby reagowania i zasady postępowania w przypadku podejrzenia objawów zaburzeń zdrowia psychicznego – ścieżka pierwszej pomocy emocjonalnej w reakcji na problematyczne zachowania.
Seminarium zorganizowała Agnieszka Zielińska-Graf, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku.