Konferencja online podsumowująca projekt Erasmus+
Dnia 21 listopada odbyła się konferencja online podsumowująca pracę w projekcie Erasmus+ Tic or Trick – Use it quick – od szkolenia do wdrożenia. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli instytucji partnerskich, nauczycieli konsultantów oraz specjalistów z zakresu innowacji w edukacji. Konferencja była okazją do podsumowania działań projektowych, wymiany doświadczeń oraz omówienia najważniejszych wniosków i perspektyw wdrożenia rezultatów w praktyce edukacyjnej.
Spotkanie rozpoczęła koordynator projektu Aneta Gładys, która podsumowała przebieg projektu Erasmus+, w ramach którego realizowano różnorodne działania edukacyjne i szkoleniowe. Przedstawiono kluczowe osiągnięcia, wyzwania, z którymi mierzyli się partnerzy projektu, oraz wpływ działań na rozwój kompetencji uczestników.
Następnie prof. Marlena Plebańska, ekspertka z zakresu edukacji STEAM i przedstawicielka organizacji STEAM Polska, zaprezentowała innowacyjne podejście do nauczania interdyscyplinarnego w duchu STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Szczególną uwagę zwrócono na adaptację zajęć do trybu hybrydowego i online w kontekście Project Based Online Learning. Prelegentka podkreśliła znaczenie kreatywnego podejścia do edukacji i dostosowania metod do zmieniających się warunków technologicznych oraz potrzeb uczniów.
Dr Renata Stoczkowska z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MSCDN) w Warszawie przedstawiła wstępne wnioski z wdrożenia programu szkolenia i wsparcia poszkoleniowego. Przedstawiła wyniki wywiadu grupowego z autorami programów szkoleniowych wdrażanych w ramach projektu. Uczestnicy mieli okazję poznać wnioski dotyczące skuteczności szkoleń, znaczenie wsparcia poszkoleniowego w procesie implementacji nowych metod w codziennej praktyce nauczycieli oraz rekomendacje do dalszej pracy:
- tworzenie i włączenie do kolejnych obszarów oferty placówki programów mających formułę blended learning,
- proponowanie uczestnikom wsparcia poszkoleniowego,
- opracowywanie wybranych programów i materiałów zarówno międzyzespołowo, jak i międzywydziałowo,
- dawanie nauczycielom możliwości udziału w szkoleniach stacjonarnie lub on-line, przy zachowaniu warsztatowego sposobu pracy,
- zwiększenie liczby programów doskonalenia realizowanych w większej liczbie godzin z uwzględnieniem wsparcia poszkoleniowego dotyczącego wdrożenia nowych rozwiązań.
- promowanie prowadzenia zajęć w parach podczas dłuższych form doskonalenia,
- organizowanie wewnętrznego doskonalenia w placówce lub zachęcanie wszystkich nauczycieli konsultantów do korzystania z zewnętrznych form doskonalenia w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych,
- rozwijanie pomysłu uwzględnienia elementu grywalizacji w programach i materiałach dydaktycznych wybranych szkoleń dla nauczycieli.
Następnie Jenny Tsalera z Centro Profesorado Ana Abarca de Bolea w Huesca opowiedziała o doświadczeniach hiszpańskiego partnera związanych z wdrażaniem projektu „TIC or trick – use it quick”. Podczas prezentacji omówiono konkretne przykłady dobrych praktyk oraz wyzwania, jakie pojawiły się w trakcie wprowadzania nowych narzędzi cyfrowych w edukacji.
Na zakończenie konferencji przedstawiono innowacyjną formę upowszechniania rezultatów projektu – podcast. Ta forma komunikacji pozwoli na podsumowania projektu, rezultatów i promocji skutecznego doskonalenia nauczycieli
Konferencja stanowiła doskonałą przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń między uczestnikami projektu Erasmus+. Prezentacje ekspertów oraz praktyków podkreśliły znaczenie współpracy międzynarodowej w rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych. Upowszechnianie rezultatów projektu to kluczowy krok w zapewnieniu trwałości osiągniętych efektów i zachęceniu kolejnych instytucji do wdrażania podobnych inicjatyw.
Dzięki wydarzeniu uczestnicy zdobyli nowe pomysły i inspiracje do dalszego rozwijania swoich kompetencji i wzbogacania oferty edukacyjnej opartej na nowoczesnych metodach i narzędziach dydaktycznych.
Online conference to summarise the Erasmus+ project
On 21 November, an online conference was held to summarise the work of the Erasmus+ project Tic or Trick – Use it quick – from training to implementation. The event brought together representatives of partner institutions, consultant teachers and specialists in innovation in education. The conference was an opportunity to summarise project activities, exchange experiences and discuss the most important conclusions and perspectives for the implementation of the results in educational practice.
The meeting started with a summary of the project made by the project coordinator, Aneta Gładys. The project implemented various educational and training activities, key achievements, challenges faced by project partners and the impact of activities on the development of participants’ competences were presented.
Next, Prof. Marlena Plebańska, an expert in STEAM education and representative of the STEAM Poland organisation, presented an innovative approach to interdisciplinary teaching in the spirit of STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Special attention was paid to the adaptation of classes to hybrid and online modes in the context of Project Based Online Learning. The speaker emphasised the importance of creative approaches to education and adapting methods to changing technological conditions and students’ needs.
Dr Renata Stoczkowska from MSCDN in Warsaw presented initial findings from the implementation of the training programme and post-training support. She presented the results of a group interview with the authors of training programmes implemented under the project. The participants had the opportunity to learn about the conclusions concerning the effectiveness of the training, the importance of post-training support after the process of implementing new methods to teachers’ everyday practice and recommendations for further work:
– creating and including programmes with a blended learning formula in further areas of the organisation’s offer,
– offering post-training support to participants,
– developing selected programmes and materials both inter- and intra-departmentally,
– giving teachers the opportunity to take part in training on site or online, while maintaining a workshop approach,
– increasing the number of training programmes with more hours of post-training support for the implementation of new solutions.
– promoting pair-work between consultant teachers during longer training programmes,
– organising training internally or encouraging all consultant teachers to take advantage of external training on special educational needs,
– developing the idea of including a gamification element in the curricula and didactic materials of selected training courses for teachers.
Jenny Tsalera from Centro Profesorado Ana Abarca de Bolea in Huesca then talked about the Spanish partner’s experience of implementing the ‘TIC or trick – use it quick’ project. The presentation discussed specific examples of good practice and the challenges faced when introducing new digital tools in education.
At the end of the conference, an innovative form of dissemination of the project results was presented – a podcast. This form of communication will allow the project, its results and the promotion of effective teacher training to be summarised.
The conference provided an excellent space for the exchange of knowledge and experience among the participants of the Erasmus+ project. Presentations by experts and practitioners highlighted the importance of international cooperation in developing innovative educational solutions. Dissemination of project results is a key step in ensuring the sustainability of the results achieved and encouraging other institutions to implement similar initiatives.
Thanks to the conference participants gained new ideas and inspiration to further develop their competences and enrich their educational offer based on modern teaching methods and tools.