W dniach 21-25 października 2024 r. odbyła się ostania z trzech wizyt edukacyjnych przewidzianych w projekcie. Tym razem partnerzy z Hiszpanii, Niemiec i Polski spotkali się w Warszawie, a organizatorem wizyty było MSCDN – koordynator projektu.
Program wizyty edukacyjnej w Polsce obejmował szeroki zakres tematyczny: od poznania specyfiki pracy MSCDN i jego roli w edukacji, przez wizyty w szkołach, gdzie uczestnicy obserwowali różnorodne rozwiązania edukacyjne, po inspirujące prezentacje ekspertów na temat kierunków rozwoju polskiego systemu oświaty. Wspólne warsztaty stanowiły natomiast cenną okazję do realizacji działań projektowych, rozwijania rezultatów projektu oraz doskonalenia kompetencji językowych i współpracy w grupie międzynarodowej.
Jednym z istotnych elementów wizyty było poznanie polskiego systemu szkolnictwa oraz specyfiki nauczania na różnych poziomach edukacyjnych i w różnych typach szkół. Nasi partnerzy mieli okazję odwiedzić aż cztery warszawskie szkoły podstawowe: Szkołę Podstawową nr 42 z Oddziałami Integracyjnymi im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego https://sp42targowek.eduwarszawa.pl/ i Społeczną Szkołę Podstawowa nr 11 STO “Toruńska” https://www.torunska.edu.pl/, w których obserwowali lekcje języków obcych, Szkołę Podstawową nr 221 z Oddziałami Integracyjnymi im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej https://sp221.edu.pl/, w której szczególną uwagę gości zwróciły klasy z eksperymentalnym programem matematycznym oraz inicjatywy wsparcia uczniów cudzoziemskich, a także Polsko-Angielską Szkołę Podstawową Edison https://www.szkola-edison.pl/ wdrażającą model nauczania STEAM. Program wizyty umożliwił też odwiedzenie trzech szkół w Radomiu. Gościliśmy w Zespole Szkół Ekonomicznych https://zse.radom.pl, Zespole Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta https://plastyk.radom.pl/ oraz Branżowym Centrum Umiejętności nr 2 https://bcu2.radom.pl/kontakt/.
Wizyty w szkołach stworzyły okazję do spotkań z nauczycielami i dyrektorami, co sprzyjało wymianie doświadczeń oraz dyskusji na temat efektywnych praktyk edukacyjnych i innowacyjnych rozwiązań w nauczaniu.
Innym ważnym elementem wizyty były prezentacje innowacyjnych projektów edukacyjnych realizowanych w Polsce.
Uczestnicy poznali funkcjonalności i zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej https://zpe.gov.pl/, cyfrowego narzędzia wspierającego proces dydaktyczny.
Prezentację poprowadziła Jolanta Bilska-Sulima, nauczycielka konsultantka w zakresie języków obcych w MSCDN Wydział w Radomiu, uczestniczka pilotażu wdrożenia modułowych e-podręczników będących jednym z narzędzi ZPE. Rekomendowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ZPE jest zintegrowana z istniejącymi narzędziami cyfrowymi i systemami, takimi jak System Informacji Oświatowej (SIO) oraz Canva.
Agnieszka Rybińska, reprezentująca Instytut Badań Edukacyjnych https://ibe.edu.pl/pl/, zapoznała gości z wynikami wybranych badań dotyczących funkcjonowania i efektywności systemu edukacji w Polsce. Szeroko omówiony został projekt „Profil absolwenta”, którego celem jest opracowanie skonsultowanych społecznie profili kompetencyjnych absolwentów. Na podstawie badań naukowych, analiz, raportów i doświadczeń innych krajów zostanie wypracowany profil absolwenta zawierający kluczowe kompetencje, z którymi kończyć on będzie edukację na każdym z poziomów. Profile te zostaną poddane szerokim konsultacjom ze środowiskiem rodziców, uczniów i nauczycieli oraz organizacji i instytucji zajmujących się edukacją. Przygotowane profile będą podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI wieku.
Obu spotkaniom towarzyszyła wymiana doświadczeń oraz rozmowy o wyzwaniach i możliwych rozwiązaniach w obszarze edukacji.
Spotkania i warsztaty z partnerami projektu stworzyły przestrzeń do współpracy międzynarodowej, pozwalając na wymianę doświadczeń oraz kreatywne podejście do realizacji działań projektowych. Praca w międzykulturowych grupach sprzyjała generowaniu nowych pomysłów, umożliwiających osiągnięcie założonych celów i rozwijanie rezultatów projektu.
Każdy z partnerów przedstawił program stworzonego w ramach projektu szkolenia dla nauczycieli, omówił jego przebieg i sposoby wsparcia udzielonego uczestnikom.
Partner z Hiszpanii Centro de Profesorado de Huesca „Ana Abarca de Bolea” zrealizował szkolenie blended learning w obszarze STEAM przygotowujące nauczycieli do realizowania z uczniami projektów z wykorzystaniem micro:bit.
Niemiecki partner AGSA przygotował program w obszarze międzykulturowości, przygotowujący nauczycieli do przeprowadzenia z uczniami gry symulacyjnej. Jej celem jest budowanie empatii i zrozumienia dla innych kultur, przełamywanie stereotypów i uprzedzeń oraz wzmacnianie umiejętności komunikacyjnych i współpracy.
MSCDN natomiast opracował program szkolenia „Praca z uczniem w grupie zróżnicowanej” w obszarze specjalnych potrzeb edukacyjnych adresowany do nauczycieli języków obcych, edukacji wczesnoszkolnej oraz przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych. Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z zasadami projektowania uniwersalnego w edukacji, które umożliwiają dostosowanie materiałów i zajęć dydaktycznych do zróżnicowanych potrzeb uczniów. Szczególny nacisk położyliśmy na zastosowanie praktycznych narzędzi i technik pracy z uczniami o różnorodnych możliwościach i potrzebach edukacyjnych.
Wspólnie opracowaliśmy koncepcję konferencji podsumowującej projekt i ustaliliśmy kolejne kroki związane z promocją i upowszechnieniem wypracowanych rezultatów. Dokonaliśmy też ewaluacji wizyty edukacyjnej w Polsce i z pomocą sztucznej inteligencji stworzyliśmy piosenkę o ostatniej mobilności.
Goście mieli też okazję zanurzyć się w kulturze Mazowsza. W Warszawie zwiedzili Stare Miasto z przewodnikiem, Muzeum Powstania Warszawskiego i Pałac w Wilanowie, gdzie ponadto zapoznali się z ofertą edukacyjną Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego.
Zwiedzili też Radom – miasto partnerskie Magdeburga, spróbowali lokalnej kuchni, poznali polskie tradycje i historię.
To było wyjątkowe spotkanie, pełne pozytywnych emocji, inspirujących rozmów i nowych perspektyw na przyszłość.
Dziękujemy naszym partnerom za owocną współpracę i nieocenioną wymianę doświadczeń! Liczymy na kolejne wspólne projekty i inicjatywy w przyszłości!
October 21-25, 2024 – Educational Visit to Poland
From 21 – 25 October 2024, the final of the three educational visits planned within the project took place. This time, partners from Spain, Germany, and Poland met in Warsaw, at MSCDN, the project coordinator, who organised the visit.
The educational visit programme in Poland covered a broad range of topics: from learning about the specifics of MSCDN’s work and its role in education, to school visits where participants observed various educational solutions, as well as inspiring presentations by experts on the development directions of the Polish educational system. Joint workshops provided a valuable opportunity to implement project activities, advance project outcomes, and enhance language skills and collaboration in an international group.
Participants gained insight into the Polish educational system and the specifics of teaching at various levels and types of schools. In Warsaw, partners had the chance to visit four primary schools: School with Integration Departments Konstanty Ildefons Gałczyński No. 42 (https://sp42targowek.eduwarszawa.pl/) and Social Primary School No. 11 STO “Toruńska” (https://www.torunska.edu.pl/), where they observed foreign language classes; School with Integration Departments Barbara Bronisława Czarnowska No. 221 (https://sp221.edu.pl/), where guests were particularly interested in classes with an experimental mathematics programme and initiatives supporting foreign students. Polish-English Primary School Edison (https://www.szkola-edison.pl/) implements a STEAM-based teaching model. The programme also included visits to three schools in Radom: Economic Schools Complex (https://zse.radom.pl), Józef Brandt School of Fine Arts Complex (https://plastyk.radom.pl/), and Vocational Skills Center No. 2 (https://bcu2.radom.pl/kontakt/).
The school visits provided opportunities to meet with teachers and principals, fostering the exchange of experiences and discussions about effective educational practices and innovative teaching solutions.
Another important element of the visit was the presentation of innovative educational projects implemented in Poland. Participants learned about the functionalities and resources of the Integrated Education Platform (https://zpe.gov.pl/), a digital tool supporting the teaching process. The presentation was led by Jolanta Bilska-Sulima, a consultant at the MSCDN branch in Radom and participant in the pilot implementation of modular e-textbooks, one of the tools within ZPE. Endorsed by the Ministry of National Education, ZPE is integrated with existing digital tools and systems, such as the Education Information System (SIO) and Canva. Agnieszka Rybińska, representing the Institute for Educational Research (https://ibe.edu.pl/pl/), introduced the guests to selected research results regarding the functioning and effectiveness of the Polish education system. The “Profile of school graduate” project, aimed at creating socially-consulted competence profiles for graduates, was discussed in detail. Based on scientific research, analyses, reports, and international experiences, a graduate profile will be developed, encompassing key competencies students will acquire by the end of each educational level. These profiles will undergo extensive consultations with parents, students, teachers, and organisations involved in education. The prepared profiles will serve as a basis for educational reforms, making it more responsive to 21st-century challenges. Both meetings featured experience exchanges and discussions on challenges and potential solutions in education.
The meetings and workshops with project partners created a space for international collaboration, allowing for experience exchanges and a creative approach to implementing project activities. Working in cross-cultural groups encouraged the generation of new ideas to achieve project goals and enhance outcomes. Each partner presented the teacher training programme developed within the project, discussed its course, and the support provided to teachers who participated in the training. The Spanish partner, Centro de Profesorado de Huesca “Ana Abarca de Bolea,” conducted blended learning training in the STEAM area, preparing teachers to carry out projects with students using the micro:bit.
The German partner AGSA prepared a programme in the field of interculturality, equipping teachers to conduct a simulation game with students. Its aim is to build empathy, foster understanding of other cultures, break stereotypes, and enhance communication and collaboration skills.
MSCDN has developed a training programme titled ‘Working with diverse learners’ in the area of special educational needs, addressed to teachers of foreign languages, early childhood education, natural sciences and humanities. The training introduces participants to the principles of universal design in education, which enables the adaptation of materials and classes to meet the diverse needs of students. Particular emphasis was placed on practical tools and techniques for working with students with varied abilities and educational needs.
We jointly developed the concept for the project summary conference and established the next steps for promoting and disseminating the project results. We also evaluated the educational visit to Poland and, with the help of artificial intelligence, created a song about the final mobility.
Guests also had the chance to immerse themselves in the culture of Mazovia. In Warsaw, they visited the Old Town with a guide, the Warsaw Uprising Museum, and the Wilanów Palace, where they also learned about the educational offerings of the Museum of King Jan III’s Palace. They also explored Radom—Magdeburg’s sister city, sampled local cuisine, and learned about Polish traditions and history.
It was a unique meeting, full of positive emotions, inspiring conversations, and new perspectives for the future. We thank our partners for fruitful cooperation and invaluable exchange of experiences! We look forward to future joint projects and initiatives!