Mały, niebiały, domek Mani (Skłodowskiej-Curie) oraz „różniesprawne roboręki”

– to efekty zajęć STEAM-owych, które od kilku tygodni są realizowane w naszym MSCDN Wydział w Płocku. W japońskich szkołach biografia Marii Skłodowskiej-Curie jest lekturą obowiązkową. A u nas?
Ile wiemy o niezwykłej Polce?

Na pewno bardzo dużo wiedzą już uczniowie uczestniczący w zajęciach Deltaklubu. Pracując STEAM-owo przygotowali niestandardowe formy prezentacji na temat Noblistki.

Zajęcia Deltaklubu w II semestrze 2022/23 to realizacja projektów STEAM. Zaproponowaliśmy zajęcia projektowe dla klasy 6 (ewentualnie 5). Dla każdej szkoły przewidujemy były 4-godzinne spotkania.

Każdorazowo klasa była podzielona na dwie grupy – jedna grupa najpierw realizowała zajęcia z prototypowania, a druga pracowała nad projektem humanistycznym. Projekty były tak zaplanowane,
aby nauczyciele mogli kontynuować je podczas pracy z uczniami w szkole.
Zależało nam, aby metodą STEAM zainteresować nauczycieli.

1: PROJEKTY I PROJEKTANCI – WYZWANIA I ROZWIĄZANIA
Zajęcia zakładały znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczniów. Uczniowie planowali rozwiązanie wskazanego problemu bazując na metodologii pracy projektowej. Ustalali możliwe formy realizacji projektu, plany działań projektowych (zadania, zasoby, potrzeby, terminy i sposoby realizacji). Zajęcia
były skoncentrowane na procesie, jakim jest realizacja projektu – od pomysłu poprzez realizację, aż do prezentacji efektów i ewaluacji. Rozwiązując problem, uczniowie samodzielnie zdobywali nową wiedzę i umiejętności; szukali informacji, analizowali je, opracowywali i działali, a na koniec przedstawili efekty swojej pracy. Mieli do dyspozycji zasoby i źródła cyfrowe i analogowe.

Proponowane lektury: „Nazywam się… Maria Skłodowska-Curie” (z zestawu lektur uzupełniających dla klas IV-VI, autor Lluis Cugota, Luisa Vera) lub „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie” (autor Julita
Grodek).
Zajęcia prowadziła Anna Krusiewicz z MSCDN Wydział w Płocku

2. 3P -PROJEKT, PROTOTYP, PRZYGODA
W odpowiedzi na realne problemy dostrzegane w otaczających uczniów świecie, szukali innowacyjnych, kreatywnych rozwiązań. W tym celu projektowali, testowali i udoskonalali prototypy urządzeń z dostępnych materiałów analogowych, również z wykorzystaniem możliwości technologicznych. Istotnym elementem projektów była umiejętność prezentowania swoich rozwiązań, a także współpraca z innymi uczestnikami. Każdy zespół w sposób kreatywny pracował nad innowacyjnym rozwiązaniem danego problemu z wykorzystaniem wiedzy z różnych dziedzin nauki. Projekty opierały się na pracy zespołowej.

Zajęcia prowadził Robert Pypkowski dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Gostyninie oraz Marian Kuć z MSCDN Wydział w Płocku.

Koordynatorem projektu DELTAKLUB jest Marzenna Kuć.

W zajęciach brali udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 18, Szkoły Podstawowej nr 14 i Szkoły Podstawowej nr 3 w Płocku.

Dziękujemy!

ul. Gałczyńskiego 26
09-400 Płock
tel. 24 366-53-66 do 68 / 24 364 45 71
tel. kom. 500 274 304

plock@mscdn.edu.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.

Skip to content