Tegoroczna edycja konkursu „Lekcje o Mazowszu” organizowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli została rozstrzygnięta.
Uczestnicy konkursu, nauczyciele i pracownicy mazowieckich instytucji kultury, podjęli wyzwanie opracowania scenariusza zajęć z zakresu edukacji regionalnej oscylujących wokół tematu przewodniego „Życie codzienne na Mazowszu”.
Nadesłane scenariusze stanowią wartościowy materiał metodyczny ukazujący codzienność Mazowsza w wymiarze historycznym, geograficznym, socjologicznym, ekonomicznym i kulturowym. Proponują realizację omawianych zagadnień zarówno w formie lekcji jedno lub dwugodzinnych, jak też dłuższych projektów. Punktem wyjścia czynią teksty z opracowań, dokumenty, dzieła malarskie i literackie, stanowiące obraz codzienności Mazowsza przeszłej i teraźniejszej różnych grup społecznych. Autorzy korzystają z szerokiej gamy metod i form pracy, wykorzystują z powodzeniem TIK.
Decyzją Komisji przyznano następujące nagrody i wyróżnienia:
Kategoria I etap edukacyjny
I nagroda
• Tajemnica Starej Kurpiowskiej Chaty, czyli życie codzienne na Mazowszu na przykładzie Kurpiowszczyzny z elementami WebQuest, edukacji outdoorowej i nowych technologii – Magdalena Pychotka, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce
II i III miejsca oraz wyróżnień nie przyznano.
Kategoria II etap edukacyjny
I nagroda
• Skrajem Puszczy – echo przeszłości, głos teraźniejszości, wizja przyszłości – smartfonowa gra terenowa – Paulina Wieczorek, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Orła Białego w Nowym Dworze Mazowieckim
II nagroda
• Tajemnice Zielonki – Monika Gawerek, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bolesława Prusa w Zielonce
III nagroda
• Tradycja – perpetuum mobile Mazowsza – niecodzienne przedmioty codziennego użytku – Monika Jabłońska, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Płocku
Wyróżnienia
• Z wizytą w folwarku pańszczyźnianym – o życiu ziemskim i włościańskim na Mazowszu w XIX wieku – dr Agnieszka Sławińska, Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Władysława Jagiełły w Sochaczewie
• Żadna krowa nie jest krindżowa! – kreatorzy empatycznego Mazowsza – Marta Żach, Szkoła Podstawowa im. Powstańców Styczniowych w Osiecku i Szkoła Podstawowa
im. Kazimierza Górskiego w Czaplinku
Kategoria III etap edukacyjny
I nagroda
• Życie na Mazowszu w czasie II wojny światowej – Beata Troć, Archiwum Państwowe w Siedlcach
II nagroda
• Rzemieślnicy miasta na skale. EXPO 2025 Szydłowiec i Chlewiska – Joanna Sekuła, Szkoła Podstawowa w Zamieniu oraz Monika Kutera, Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Mysiadle
III nagroda
• Droga do… – Iwona Jończyk, Zespół Szkół nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Garwolinie
Wyróżnienia
• Gdzie diabeł nie może, tak Kurpiów pośle … – Marta Sięda i Renata Dzierzgowska, III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Europejskiej w Garwolinie
• Od tradycji do technologii: niecodzienna codzienność Mazowsza w sztuce malarskiej wspieranej przez AI – Anna Gajek i Ireneusz Gajek, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Krasnem
• „Z tej mowy niczym ze źródła czerpiesz siłę swą …”. Rzeczy z historią w tle – Karina Gnatkowska i Marzanna Siemienowska, Zespół Szkół nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wyszkowie
• „Czas, aby po dwóch latach męki, zacząć normalną i owocną pracę”. Przypadek Izraela Arona Lubelskiego, nauczyciela szkół powszechnych na Mazowszu – Witold Bobryk, IV Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Stanisława Żółkiewskiego w Siedlcach
Nagrodzone i wyróżnione scenariusze znajdą swoje miejsce w wydanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego publikacji, a ich autorzy otrzymają nagrody w wysokości netto 2500 zł za I miejsce, 1500 zł za II miejsce, 1000 zł za III miejsce oraz wyróżnienia po 500 zł.
Poza nagrodzonymi i wyróżnionymi pracami Komisja rekomenduje – po uzyskaniu zgody autorki – włączyć do publikacji również scenariusz :
• Życie codzienne na Mazowszu: Radom i okolice – wczoraj, dziś i jutro – Iwona Obrzydowicz, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka
w Radomiu (kategoria II etap edukacyjny).