Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.
Ponad 700 osób (659 dzieci i 90 opiekunów) wzięło udział w „Kosmicznej Przygodzie” organizowanej przez Centrum Nauki Kopernik dla dzieci z województwa mazowieckiego zagrożonych wykluczeniem społecznym. Uczestnicy zgłębiali tajemnice kosmosu i wcielali się w rolę twórców statków kosmicznych.
Dostępność i równe szanse
Do udziału w projekcie zostały zaproszone między innymi: placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje organizujące dzieciom „Lato w mieście” czy świetlice środowiskowe z Mazowsza. Dzięki dofinansowaniu dojazdu do Warszawy z wycieczki skorzystało siedem grup dzieci z mniejszych miejscowości, co znacząco zwiększyło dostępność „Kosmicznej Przygody”.
Dla wielu osób była to pierwsza wizyta w Centrum Nauki Kopernik. „Nasze dzieci pochodzą z różnych domów. Najbardziej były zachwycone wizytą w Planetarium. Poczuły się wyróżnione udziałem w wycieczce i tym, że zostały ugoszczone poczęstunkiem” – relacjonuje Magdalena Kozłowska z „Białego Domku”.
Kosmos na wyciągnięcie ręki
Podczas wizyty w Centrum Nauki Kopernik dzieci obejrzały w Planetarium seans „Voyager: Niekończąca się podróż” oraz odwiedziły wystawę „Przyszłość jest dziś” poruszającą tematy związane z najważniejszymi wyzwaniami współczesności, w tym badaniami kosmicznymi. Uczestniczyły też w warsztatach, podczas których wcieliły się w rolę inżynierów budujących statek kosmiczny. Współpracując w grupach, testowały różne materiały: sprawdzały ich ciężar, przewodnictwo czy wytrzymałość, by ostatecznie podjąć decyzję, które z nich najlepiej spełnią swoją rolę w kosmosie. Program wycieczki służył zainspirowaniu młodych osób do zgłębiania tajemnic, które kryje zarówno coś tak wielkiego jak nasz Układ Słoneczny, jak i tak małego jak struktura różnorakich materiałów konstrukcyjnych.
„Zależało nam na dotarciu do dzieci, które mają mniejsze szanse na zetknięcie się z nauką, technologią czy metodami pomagającymi budować im poczucie sprawczości” – podkreśla Aleksander Jasiak, koordynator programu ESERO-Polska w Centrum Nauki Kopernik.
Działania z misją
W tym roku odbyła się już druga edycja „Kosmicznej Przygody”. Jej celem jest zaoferowanie dzieciom i młodzieży z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym niezapomnianego doświadczenia oraz rozbudzenie zainteresowania nauką i eksploracją kosmosu. Projekt ten realizuje jeden z ważnych punktów strategii Centrum Nauki Kopernik – wyrównywanie szans edukacyjnych wśród polskich uczniów.
„Kosmiczna przygoda” realizowana jest we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego ESERO, który powstał, by inspirować młodych ludzi do odkrywania wszechświata i rozwijania pasji naukowych z w obszarze STEAM. Kopernik jest partnerem tego programu już od 10 lat!
Mazowieckie Samorządowe
Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Wydział w Ciechanowie
ul. H. Sienkiewicza 33, 06-400 Ciechanów
tel. 23 672 40 31, kom.: 506 200 544
fax 23 672 40 71
e-mail: ciechanow@mscdn.edu.pl
NIP: 525-249-20-11, REGON: 142639166
Zaprojektowane przez marsa studio
ul. Gałczyńskiego 26
09-400 Płock
tel. 24 366-53-66 do 68 / 24 364 45 71
tel. kom. 500 274 304
Serwis wykorzystuje pliki cookies na warunkach określonych w Informacji o prywatności. Korzystając z serwisu akceptują państwo te warunki.