Na wystawie powiązanej z programem można zobaczyć robotyczne niemowlę, hologramową partnerkę, budowę sieci neuronowej, tworzącej sztuczną inteligencję oraz sprawdzić, jak uczą się maszyny. Można też wspólnie ze sztuczną inteligencją stworzyć dzieło sztuki.
Program zawiera gotowe scenariusze lekcyjne i filmy z ekspertami: https://www.kopernik.org.pl/pjd
Forma i treść scenariuszy lekcji są dostosowane do możliwości, potrzeb, sposobów pracy, zainteresowań i motywacji młodzieży szkolnej w wieku 13-19 lat.
Wystawa bezpośrednio związana z programem prezentuje najnowsze rozwiązania technologiczne i prowokuje do zadawania pytań:
– Czy można zaprzyjaźnić się z robotem?
– Czy można go zaprogramować do opieki nad samotnymi ludźmi?
– Czy samochód bez kierowcy dowiezie nas bezpiecznie do celu?
– Czy powstanie autonomiczny transport publiczny?
– Czy sztuczna inteligencja zastąpi nas w myśleniu i tworzeniu, rozwiąże za nas trudne problemy społeczne, wyeliminuje zagrożenia naturalnych żywiołów, pomoże zahamować ocieplenie klimatyczne?
To tylko przykłady złożonych zagadnień problemowych, które świetnie sprawdzą się jako tematy lekcji: informatyki, przyrody, biologii, geografii, filozofii, etyki, historii sztuki, edukacji dla bezpieczeństwa, WOS-u oraz lekcji wychowawczych.
Proponowane scenariusze wspierają rozwój kompetencji w zakresie umiejętności poszukiwania i selekcjonowania informacji, krytycznego myślenia, uczestniczenia w dyskusji i kształtowania postaw w zakresie otwartości na opinie odmienne od własnych. Wystawa i program edukacyjny PJD powstały w ramach projektu „Kampanie Informacyjno-edukacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, realizowanego przez KPRM, wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK i Centrum Nauki Kopernik.