W Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie wręczenia nagród i podsumowania dwóch corocznych konkursów z zakresu edukacji regionalnej dokonali: Marszałek Województwa Mazowieckiego, Adam Struzik i Dyrektor Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Jarosław Zaroń.
Tegoroczne projekty nauczycieli promowały lekcje poza szkołą, a uczniowskie dotyczyły tematu ekologii i były bardzo różnorodne.
Podziękowanie za szczególny wkład w pracę komisji konkursu „Lekcje o Mazowszu” otrzymała nasza koleżanka, Iwona Krzemińska. Podczas spotkania bardzo interesujący wykład „Edukacja ekologiczna poza murami szkoły” zaprezentowała dr hab. Joanna Angiel z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, uwrażliwiając młodych na postrzeganie świata przez pryzmat triady Platona, czyli prawdy, dobra i piękna. Wydarzenie muzycznie oprawił Artur Gotz.
PRZEDSTAWIAMY LAUREATÓW SIÓDMEJ EDYCJI KONKURSU „Lekcje o Mazowszu”:
Kategoria I ETAP EDUKACYJNY
I nagroda: „Twórczo i kreatywnie z kurpiowską magią w tle” – Magdalena Pychotka, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce
II nagroda: „Tajemnicze kroki po Ostrołęce” – Paula Skiba, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce
III nagroda: „Zaczarowane Mazowsze – gra terenowa tropem wybitnych Mazowszan” – Małgorzata Żebrowska, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce
Kategoria II ETAP EDUKACYJNY
I nagroda: „Z mazowieckiej wsi do wielkomiejskiego osiedla – ursynowska podróż w czasie” – Marianna Gwardys-Bartmańska, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie
II miejsce dwie – równorzędne nagrody:
„Architektura Warszawy XX wieku” – Dariusz Weber, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 154 im. Pawła Edmunda Strzeleckiego w Warszawie
„Tajemnice Mazowieckiej Szwajcarii” – Monika Jabłońska, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Płocku
III nagroda: „Tajemnice warszawskiej Starówki – smartfonowa gra terenowa” – Paulina Wieczorek, Szkoła Podstawowa nr 7 im. Orła Białego w Nowym Dworze Mazowieckim
Wyróżnienia:
„Odkrywamy zagadki z gminy Belsk Duży” – Dominika Dobrowolska, Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym
„Multimedialny plan Proboszczewic” – Aneta Gromanowska, Szkoła Podstawowa w Starych Proboszczewicach
Kategoria III ETAP EDUKACYJNY
I nagroda: „MazoZnawcy. Śladami Aleksandra Janowskiego” – Jolanta Żubrowska, Fundacja Splot Pamięci Ostrołęka
II nagroda: „Śladami przodków. Poznaj historię własnej rodziny” – Beata Troć, Archiwum Państwowe w Siedlcach
III nagroda: „Herkules Poirot w Iłży. Poznajemy tajemnice miasteczka” – Monika Kutera i Joanna Sekuła, Szkoła Podstawowa w Zamieniu
Wyróżnienie: Inspirujemy do działania – Budżet obywatelski w Warszawie i na Mazowszu” – Barbara Zadrożna, Zespół Szkół nr 1 w Piasecznie, Szkoła Podstawowa nr 77 im. Wandy Chotomskiej w Warszawie, Zespół Szkół Specjalnych w Uzdrowisku Konstancin Zdrój S.A.
Nagrodzone i wyróżnione scenariusze znajdą swoje miejsce w wydanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego publikacji, a ich autorzy otrzymają nagrody w wysokości 2500 zł za I miejsce, 1500 zł za II miejsce, 1000 zł za III miejsce oraz wyróżnienia po 500 zł (wszystkie kwoty netto).
? KONKURS WIEDZY O MAZOWSZU „Zielone Mazowsze”– zwycięskie projekty V edycji
I miejsce
Warszawa innowacyjnie zielona – Społeczna Szkoła Podstawowa nr 26 w Warszawie im. prof. Jigoro Kano
Wyjątkowa kreatywność zespołu realizującego projekt przejawia się m.in. w założeniu organizacji OLAF oraz społecznej aktywności uczniów. Na szczególną uwagę zasługują takie akcje, jak Szkolny dzień bez śladu węglowego, Dzień zielonej doniczki oraz warsztaty ekologiczne dla przedszkolaków. Efekty przedstawione zostały na atrakcyjnie wykonanej stronie internetowej projektu.
II miejsce
Wzdłuż mazowieckiej Wisły
Ciekawy projekt badawczy, który zwraca uwagę na rolę korytarzy ekologicznych i ich powiązań z najdłuższym korytarzem, jakim jest Wisła. Grupa projektowa zdobywała informacje na temat wędrówek zwierząt poprzez prowadzenie obserwacji bezpośrednich. Zaprojektowała własny ekokorytarz i zaprezentowała pomysł w urzędzie dzielnicy Białołęka.
III miejsce
Dwa projekty zespołów uczniowskich z tej samej szkoły wyróżniające się oryginalnym sposobem realizacji.
Wrzosowe wiedźmy z Wrzosówki
Uczniowie obserwowali, które gatunki roślin występują na wydmach, zbierali zioła, stworzyli zielnik z opisem właściwości danej rośliny i podzielili się wiedzą na temat obszarów chronionych z młodszymi kolegami.
Drugie życie kartki – mazowiecka przyroda
Realizacja tematu przewodniego ma charakter proekologiczny: uczniowie wykonali papier czerpany i zrobili z niego nowe kartki. Ozdobili je rysunkami przedstawiającymi przyrodę najbliższej okolicy.
Wyróżnienie:
„Ja nie chcę wiele: Ciebie i zieleń” – Zielone wzgórze Bronka
Projekt zaplanowany i zrealizowany zgodnie z metodologią STEAM. Uwzględniono etapy STEAM: Nauka – wyszukiwanie lokalnych miejsc związanych z ochroną przyrody; Technologia – obróbka informacji za pomocą narzędzi TIK; Inżynieria – stworzenie gry planszowej; Sztuka – wykorzystanie wierszy Broniewskiego; Matematyka – gra planszowa zawierająca zadania matematyczne.
Wyróżnienie:
Warszawa-jestem eko. Co Warszawa robi by być eko?
Uczniowie samodzielnie zbadali, co w kwestii zalesiania terenów miejskich zostało zrobione i proponują dalsze kroki, które powinny być podejmowane w przyszłości. Do takich wniosków doprowadziła ich analiza korzyści płynących z walorów przyrodniczych oraz ankieta przeprowadzona wśród uczniów.
Wyróżnienie:
Nasza puszcza – Poznajemy tajemnice Kampinoskiego Parku Narodowego
Zespół projektowy przeprowadził wieloaspektową eksplorację tematu, obejmującą walory przyrodnicze i kulturowe pobliskiego parku narodowego. Imponuje różnorodność i wielość podejmowanych działań i rezultaty o dużej wartości dydaktycznej. Ciekawostką jest subiektywny TOP 10 Puszczy Kampinoskiej z informacjami w czterech językach.
Wyróżnienie:
„Piękna nasza Polska cała, piękna żyzna i wspaniała (…), lecz najmilsze i najzdrowsze przecież człeku jest Mazowsze”
Uczniowie zajęli się zagadnieniami związanymi z przyrodą, w tym Odnawialnymi Źródłami Energii. Na uwagę zasługuje sposób prezentacji zebranych informacji oraz podjętych działań, takich jak np. sprzątanie lasu, przygotowanie strony internetowej czy audycji w szkolnym radiowęźle. Pomysłowość grupy widoczna jest w sposobie upowszechniania rezultatów.
Wyróżnienie:
„Piękne jesteś, Mazowsze…”
Oryginalne ujęcie tematu przewodniego konkursu poprzez połączenie tematyki przyrodniczej z literaturą. Przygotowanie wieczorku poetyckiego na temat walorów przyrodniczych Mazowsza ukazuje zmysł artystyczny uczniów, wrażliwość estetyczną oraz zainteresowanie naturą. Praca interdyscyplinarna, angażująca uczniów z różnych klas, zaprezentowana szerszej publiczności.